لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

ولسوالی گرزیوان درگیر ظلم و ستم افراد مسلح غیرمسوول


(عکس جبنهء تزیینی دارد)
(عکس جبنهء تزیینی دارد)

اهالی و باشنده گان ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب، ازظلم و تعدی افرادمسلح غیرمسوول درین ولسوالی شکایت دارند. شماری ازباشنده گان این ولسوالی می گویند، افراد مسلح غیرمسوول درین روز ها افزایش یافته است و مردم را مورد آزار واذیت قرارمی دهند، حتی برخی علما و بزرگان منطقه از اثر ظلم و ستم این افراد مجبوربه ترک خانه وکاشانهء شان شده اند.

حمیدالله باشندهء ولسوالی گرزیوان در صحبت با رادیو آزادی می گوید:

"صد درصد مردم به گونهء به ستوه آمده اندکه قابل گفتن نیست.افراد بی بندبار ومسلح غیرمسوول بی نهایت زیاد شده است. آنها دربازار می گردند، مردم را تهدید می کنند، مردم را سرکوب می کنند، به عفت مردم، به عزت مردم و به آبروی مردم صدمه می رسانند، فقط خواست ما مردم ازحکومت این است که اگر حکومت واقعاً درسرمردم قراردارد، باید افرادمسلح غیرمسوول را جمع آوری کند. وضعیت بسیارخراب است و مردم دربدرشده اند. چون که ولسوالی ما در یک گوشه قرارگرفته است، نه به رادیوآزادی رسیده می تواند و نه به رادیوی بی. بی. سی. ملت نهایتاً ازین وضع خسته شده و به ستوه آمده است."

داملا نجیب الله از قریه گوکی ولسوالی گرزیوان نیز با تاکید بر بی مسوولیتی افراد مسلح خودسر، می گوید:

"مشکلاتی که درولسوالی ما است این هست که درین روزها بسیار بی بند وباری ها زیادشده وحکومت هم توجه نمی کند، نا امنی ها زیاد شده، افرادمسلح غیر مسوول پیداشده و درقریه ها ظلم، ستم ، قتل و کشتارها را انجام می دهند.من به همین سبب به رادیوآزادی زنگ زدم تا به گوش مسوولین رسانیده شود و به این ولسوالی کمی توجه کنند.اگرتوجه نشود وضعیت به سوی بحران روان است ومردم با مشکلات زیاد مواجه اند."

باشنده گان ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب ازدولت افغانستان می خواهند تا جلوافراد مسلح غیرمسوول را بگیرد، درغیرآن می گویند که مردم دست به حرکت های مدنی خواهند زند.

داملا نجیب الله می گوید:

"اگروضعیت به همین قسم ادامه پیدا کند، صد در صد وضعیت مردم خراب خواهد شد، از سوی دیگر مردم جبراً به گروه دیگری که به نام طالب در ولسوالی ما پیدا شده وصل خواهند شد، یا اینکه دست به اقدامات دیگری خواهند زد و نا آرامی ها درولسوالی ما بیشترخواهد شد."

با این حال مقامات محلی ولسوالی گرزیوان می گویند، درحال حاضر وضعیت به کلی نورمال است، اما چندی قبل درنتیجهء خصومت های شخصی، دوتن درمرکزاین ولسوالی به قتل رسیدند و در مورد این قضیه دو فرد مظنون ازسوی پولیس دستگیر و قضیه تحت بررسی نهادهای عدلی وقضایی قراردارد.

مقامات محلی درولسوالی گرزیوان می گویند، اکثریت افرادمسلحدرین ولسوالی درچوکات پولیس محلی تنظیم هستند و آنها درچهارچوب قانون فعالیت می نمایند. عبدالرزاق کاکر ولسوال گرزیوان با اظهار اینکه درحال حاضروضعیت درین ولسوالی به کلی نورمال می باشد، می گوید، یکی از مشکلات عمده خصومت های دیرین بین قوماندانان سابق غیرمسوول ایست که اخیراً دوتن از باشنده گان این ولسوالی در اثر همین کشکمش های ذات البینی کشته شدند.

عبدالرزاق کاکر ولسوال گرزیوان به رادیوآزادی گفت:

"فعلاً که وضعیت نورمال است و یکی دو قضیهء که واقع هم شد، تقریباً بیش از دوهفته پیش بود، یکی در قریهء دونگ قلعه و دیگر هم در قریهء سرچکان بود. برای فعلاً هیچ مشکلی دیده نمی شود. در رویداد اول، محمد الله ارباب کشته شد و متعاقباً در ظرف نیم ساعت، هاشم پهلوان موردهدف قرار گرفت و کشته شد."

عبدالرزاق کاکر ولسوال گرزیوان علاوه می کند که در ارتباط به این قضیه دوتن از باشنده گان این منطقه توسط پولیس دستگیر شده است.

وی می گوید:

«به ارتباط قتل هاشم پهلوان دونفردستگیرشدکه یکی برادرمحمد الله ارباب به نام شریف یکی دیگر هم به نام حیات الله می باشد."

به گفته ی ساکنان ولسوالی گرزیوان، برخی ازعلما و باشنده گان محل درنتیجهء ظلم، ستم و تهدید افراد مسلح غیرمسوول مجبوربه ترک خانه و کاشانهء شان شده اند.آنها ازدولت می خواهند تا هرچه عاجل تر جلو همچو افراد غیر مسوول را گرفته و مردم را ازمصیبت های که پیش آمده است، نجات دهد.

گزارش از رحمت الله رها، ولایت فاریاب

XS
SM
MD
LG