لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

یک هیأت جهت حل مشکلات مهاجرین افغان به ایران فرستاده میشود


رییس اجراییه حکومت افغانستان از اعزام یک هیأت به هدف حل مشکلات مهاجرین افغان به ایران خبر داده است.

عبدالله عبدالله این مطلب را روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در کابل بیان کرد.

رییس اجراییه حکومت افغانستان تاکید می کند هیأتی که قرار است به ایران برود بیشتر تلاش خواهد کرد تا در مورد حل مشکلات مهاجرین افغان با مقامات آن کشور، بحث و گفتگو کنند.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در کابل اعزام این هیأت به ایران را یک اقدام برای رفع مشکلات موجود مهاجرین افغان در ایران خواند:

"هیأتی قرار است به ایران برود و در مورد مشکلات مهاجرین و پوره شدن موعد که برای اقامت شان در نظر گرفته شده بود صحبت خواهد شد که این مساله انشاالله اقدامی برای رفع مشکلات مهاجرین ما در ایران باشد."

آقای عبدالله با آنکه زمان اعزام این هیأت به ایران را مشخص نساخت، اما گفت که این سفر به اساس حکم رییس جمهور و به ریاست معاون دوم ریاست اجراییه انجام خواهد شد.

این در حالیست که شماری از مهاجرین برگشته از ایران به افغانستان همواره گفته اند که حتی افراد دارای اسناد قانونی مهاجرت در آن کشور مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

آنان می گویند که بر آموزش افغان های مهاجر دارای اسناد اقامت در ایران محدودیت وضع شده و مهاجرین که اسناد قانونی اقامت ندارند، از حق آموزش به کلی محروم اند.

نوید کابلی شخصی که تازه از مهاجرت در ایران به افغانستان برگشته در صحبت با رادیو آزادی مشکلات در آن کشور را چنین بیان کرد:

"مشکلاتی زیادی داشتیم بخصوص در بخش تعلیم، حتی برای زنده گی کردن باید مالیات پرداخته شود، افرادی که به مکتب دسترسی دارند باید پول بسیار گزاف می پرداختند، کسانی که دارای اسناد قانونی اقامت هم بودند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و کسانی که اسناد نداشتند حتی به گونه جبری اخراج می شوند."

عدم دسترسی به حق آموزش، سرپیچی ایران از حقوق بشری در برابر مهاجرین افغان، اعزام اجباری آنان به جنگ سوریه و عراق و ندادن ویزه به مهاجرین از مشکلات عمده افغان های مهاجر در ایران محسوب می شود.

در همین حال اعضای کمیسیون مهاجرین، بیجا شده گان، کوچیان و قبایل ولسی جرگه افغانستان با انتقاد از برنامه های حکومت در چند سال گذشته در این خصوص، اعزام هیأت به هدف حل مشکلات مهاجرین در ایران را بی نتیجه می خوانند.

محمد نذیر احمدزی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، حکومت جدید وحدت ملی باید طرزالعمل های مناسبی را به این هدف، روی دست گیرد:

"این باراول نیست چندین مرتبه هیأت افغان به ایران رفته است، ایرانی ها وعده های که با ما کرده اند به هیچکدام آن تعهد نداشته اند، من به این خوشبین نیستم که هیأت برود و مشکلات مهاجرین را در آنجا حل کنند.

حالا نیاز است تا حکومت جدید یک راهکار جدید در این رابطه اتخاذ کند به اساس قوانین نافذه با مقامات ایرانی صحبت کنند در غیر آن زمینه برگشت آبرومندانه مهاجرین افغان به کشور را مساعد بسازد."

به اساس گزارش ها، هم اکنون یک اعشاریه شش میلیون افغان دارای اسناد اقامت و هم چنان سه میلیون افغان فاقد اسناد قانونی در ایران زنده گی می کنند.

دیده شده که با وجود برخورد های غیر انسانی در ایران با افغان ها، هنوز هم روزانه ده ها افغان با عبور از سرحدات کشور خود را به ایران می رسانند که گفته می شود شماری از آنان از سوی نیروهای سرحدی ایران با ضرب و شتم هم روبرو می شوند.

آگاهان به هدف جلوگیری از مهاجرت افغان ها به ایران و سایر کشور های منطقه روی ایجاد زمینه های شغلی و رشد اقتصادی در کشور تاکید می کنند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG