لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۴۶

ولسی جرگه توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو را تصویب کرد


در حالیکه برای پایان ماموریت نظامی نیروهای بین المللی در افغانستان نزدیک به چهل روز دیگر باقی مانده است ولسی جرگه این کشور در یک نشست فوق العاده توافقنامه های امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو را به تصویب رساند.

متن هر دو توافقنامه در نشست عمومی روز یکشنبه ولسی جرگه از سوی عبدالقادر ځاځی رییس کمیسیون امور بین المللی این جرگه به خوانش گرفته شد و این موافقتنامه ها به رای گیری گذاشته شد.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه افغانستان گفت که از جمله یک صد و پنجاه و هفت عضو این جرگه تنها پنج تن آنان رای مخالف و سه تن شان رای سفید دادند.

در این حال شکریه بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه این توافقنامه ها را به نفع افغانستان دانسته و تصویب آن را از سوی این جرگه یک اقدام خوب می داند:

" با توجه به تجربه های تلخ که مردم افغانستان از گذشته داشتند با توجه به اینکه نیرو های افغان و برنامه های انکشافی افغانستن نیاز به حمایت دارد و بخاطر اینکه افغانستان بار دیگر منزوی و مرکز تروریزم نشود، تایید این توافقنامه ها یک گام نیک است."

توافقنامه های امنیتی و دفاعی کابل با واشنگتن و ناتو بعد از بحث ها و مخالفت های جدی در سی و یک سپتمبر سال روان میلادی از سوی محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان و جیمز کننگهم سفیر ایالات متحده و نماینده ناتو در کابل به امضا رسید.

بر اساس این توافقنامه ها بعد از سال 2014 میلادی نیز نُه هزار و هشت صد سرباز امریکایی و شماری از نیرو های ناتو برای آموزش و حمایت نیروهای افغان در این کشور باقی می مانند.

اما شماری از وکلای مردم در ولسی جرگه که با تصویب این توافقنامه ها مخالفت دارند، بیشتر موارد این توافقنامه ها را به ضرر افغانستان دانسته و هیأت اداری و شماری زیادی از اعضای این جرگه را به معامله کردن در این مورد متهم می کنند:

عبدالستار خواصی یکی از این وکلا:

" من هر دو سند را به دقت خوانده ام بیست دو مورد آن بر خلاف اسلام، حاکمیت ملی و خلاف حقوق اتباع افغانستان می باشد.

با تأسف که رییس مجلس، هیأت اداری و همه وکلا در معامله شامل بودند، سفارت امریکا آنان را دعوت کرده بود و مهمانی و پول برای شان داده شده است."

افغانستان پیش از این نیز با هندوستان، آسترالیا، بریتانیا، جرمنی، ایتالیا، فرانسه و شماری از کشور های دیگر توافقنامه های ستراتیژیک و تفاهم نامه ها را به امضا رسانده است.

اما توافقنامه های امنیتی و دفاعی به ایالات متحده و ناتو نسبت به سایر کشور های مهم پنداشته شده و گفته می شود که حکومت باید بر اساس این توافقنامه ها در تقویت افغانستان تلاش کند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG