لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

سازمان جهانی مهاجرت میگوید، حدود 1500 متخصص افغان را به کشورشان برگشتانده است


سازمان جهانی مهاجرت یا "آی او ام" میگوید که نزدیک به یک و نیم هزار متخصص افغان که توسط این سازمان به افغانستان برگشته اند در بخش های مختلف در ادارات دولتی و غیر دولتی این کشور فعالیت می کنند.

مسوولان این سازمان به روز یکشنبه در نشستی در کابل گفتند که آنها توانسته اند این تعداد افغانهای متخصص را از سال 2001 میلادی به این سو از 31 کشور جهان به افغانستان برگرداند.

ریچارد دینزیگر رییس این سازمان در افغانستان گفت که این تعداد افغانها در 24 وزارت و 96 نهاد غیر دولتی استخدام شده اند:

" ما تلاش می کنیم و امیدوار هستیم که این برنامه ادامه یابد چون دیده می شود افغانهای که انواع تخصص را از خارج کشور به افغانستان با خود آورده اند موثر بوده است. "

به گفتهء آقای ریچارد از جمله افغانهای متخصص برگشته به کشور 236 تن آنها را زنان تشکیل میدهند.

در این حال نماینده گان وزارت های معارف و شهر سازی افغانستان که در این نشست حضور داشتند از همکاری "آی او ام" یا سازمان جهانی مهاجرت در خصوص برگشتاندن افغانهای متخصص به کشورشان قدردانی کرد.

از سوی دیگر مسوولان وزارت شهر سازی افغانستان می گویند که بیشتر متخصصین شهرسازی که در جریان چند سال به دلایل مختلف کشور را ترک کرده اند دوباره به کمک سازمان جهانی مهاجرت به کشور برگشتند.

امیرالدین سالک معین وزارت شهرسازی افغانستان می گوید که افغان های متخصص برگشته به کشور کارهای قابل ملاحظه را در این وزارت انجام داده اند:

" این قدم بسیار نیک است، ما آنرا پیشتیبانی می کنیم، و تمام فعالیت های سازمان جهانی مهاجرت را تایید می کنیم، و از این اداره می خواهیم که به این همکاری های شان با ظرفیت بالا در افغانستان ادامه دهند. "

تعداد از متخصصین و دانشمندان افغان به دلیل ادامه جنگها، افغانستان را ترک کرده اند و به همین سبب در بیشتر موارد متخصصین خارجی با معاش گزاف در وزارت ها ونهاد های خصوصی گماشته شده اند.

کارشناسان به این باور اند که حکومت باید جهت بلند بردن ظرفیت های کاری کارمندان دولتی تلاش کند تا بتوانند کارهای خود را بگونه درست و کیفیت بالا انجام بدهند.

لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG