لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۹

نگرانی هند در مورد خروج قوای بین المللی از افغانستان!


نریندرا مودی صدراعظم هند که کشورش از خروج قوای بین المللی از افغانستان نگرانی دارد، امیدوار است هفته آینده با رییس جمهور افغانستان اشرف غنی ملاقات کند.

قرار است آقای غنی هفته آینده در اجلاس سارک یا سازمان همکاری های جنوب آسیا شرکت کند که در کتمندو پایتخت نیپال دایر می شود.

صدارعظم هند نریندرا مودی، دیروز ابراز امیدواری کرد که در حاشیه جلسه سارک با اشرف غنی ببیند.

اکثر مقامات هندی و کارشناسان آن کشور نگرانی دارند که بعد از خروج قوای ناتو از افغانستان، طالبان مسلح در این کشور قوی تر شوند. به باور آنها تندروان مسلح شاید با خروج قوای جنگی ناتو از خلاء ایجاد شده امنیتی به نفع خود استفاده نمایند.

آنها همچنان فکر می کنند که پاکستان با استفاده از طالبان و شبکه حقانی در افغانستان، بر هندی ها و اهداف هند در افغانستان حمله کنند و گروه های تندرو مثل لشکر طیبه و جیش محمد را به حملات در هند تشویق کند.

مقامات هندی و افغان می گویند، در حملات بر مراکز دیپلوماتیک هند در افغانستان، لشکر طیبه مستقر در پاکستان دست دارد.

در این حال رسانه ها و استخبارات هند، مکرراً از احتمال حملات در خاک هند هشدار می دهند.

اگر به گزارش های رسانه های هندی باور شود، پلان های زیادی برای حملات در هند طرحریزی شده اند.

در شهر کلکتهء هند که مرکز ایالت غربی بنگال است، هشدار حملات تروریستی داده شده است و اجیت دیول مشاور امنیت ملی هند گفته است، حالات در بنگال به یک بمب ساعتی مبدل شده است.

در شمال هند نیز این نگرانی موجود است که خروج قوای ناتو از افغانستان، بر امنیت هند تاثر منفی خواهد داشت. ولی این تصویر در افغانستان به طور عمومی متفاوت است. مقامات افغان می گویند با خروج قوای بین المللی، هیچ تغییر در افغانستان نخواهد آمد. آنها می گویند در حال حاضر هم قوای امنیتی افغان مسوولیت تامین امنیت تقریباً تمام افغانستان را در دست دارند و اکثر عملیات نظامی را بدون حمایت نیروهای خارجی انجام می دهند.

شاید یکی از موضوعات مهم مورد بحث در دیدار هفته آینده رییس جمهور غنی و صدراعظم هند در کتمندو، مسأله اوضاع افغانستان بعد از سال 2014 باشد.

نریندرا مودی دیروز در دیدارش با رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی یک بار دیگر گفت، کشورش به حمایت از یک افغانستان قوی با ثبات و دیموکراتیک ادامه می دهد.

XS
SM
MD
LG