لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

محمدی: رییس جمهور و رییس اجرائیه در تلاش ایجاد یک سیستم دایمی کارا در کشور اند


عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور افغانستان
عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور افغانستان

رییس جمهور اشرف غنیو عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان تلاش دارند تا با تشکیل کابینه، یک سیستم دایمی کارا را در کشور به میان آورند.

مشاور حقوقی رییس جمهور اشرف غنی هشدار می دهد تا زمانیکه به سیستم سازی در نظام افغانستان توجهء جدی صورت نگیرد، وضعیت این کشور هرگز بهبود نخواهد یافت.

عبدالعلی محمدی روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت که نبود یک سیستم مستحکم و دایمی در افغانستان سبب شده که همواره در قضایا در کشور سلیقه یی برخورد صورت گیرد و مردم با مشکلات جدی روبرو باشند.

به گفته آقای محمدی، رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان تلاش دارند تا در این بخش، یک کار بنیادی را انجام بدهند:

" هدف اساسی اینست، یعنی رییس اجرائیه هم با رییس جمهور در این رابطه موافق است که نظام و یا سیستم بسازیم که پس از این سیستم کار خود را بکند و دیگر ضرورت به این نباشد که افراد بیایند و اول وضعیت خود را بسنجند تا بعد ما به فکر راه حل به افراد باشیم."

آقای محمدی همچنان گفت که موافقتنامه بیست و نهم سنبله میان دو تیم انتخاباتی هم بر این مساله تاکید دارد که باید به اصل شایسته سالاری در حکومت وحدت ملی توجهء جدی صورت گیرد.

گفته می شود که یکی از دلایل تاخیر در معرفی کابینه جدید حکومت افغانستان هم تمرکز رییس جمهور و رییس اجرائیه به همین مساله بوده است.

گرچند مشاورحقوقی رییس جمهور در مورد زمان دقیق معرفی کابینه چیزی نگفت، اما تاکید کرد که به زودی در این عرصه پیشرفت های صورت خواهد گرفت.

عبدالعلی محمدی می گوید که رییس جمهور هنوز هم بر سه مساله برای تشکیل کابینه حکومت افغانستان، تاکید دارد:

" سه مساله مورد تاکید رییس جمهوراست، اول، ادارات باید کاهش یابد، ادارات موازی، تکراری و بی هدف باید از ساختار دولت حذف شود، دوم، همانطوری که در موافقتنامه بیست و نهم سنبله آمده بین هر دو تیم، باید مکانیزم گزینش مقامات بلند پایه بر اساس شایسته گی تعریف شود و گام سوم گزینش این افراد مطابق به همین معیار ها است یعنی تا وقتیکه به این مرحله نرسیدیم ممکن است که اختلاف نظر ها وجود داشته باشد."

این در حالیست که رییس جمهور غنی حدود دو ماه قبل در نخستین روز کاری اش به مردم افغانستان وعده سپرد که کابینه جدید را در مدت چهل و پنج روز معرفی می کند.

برخی از تحلیلگران افغان می گویند که تاخیر در معرفی و تشکیل کابینه باعث ایجاد مشکلات در ادارات دولتی شده است.

آنان تاکید دارند که بخاطر جلوگیری از کُندی کار در ادارات دولتی و رفع مشکلات مردم، باید هر چه زودتر کابینه جدید تشکیل شود.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG