لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

ایشیا فوندیشن: زیادتر افغانها معتقد اند که گفتگوهای صلح نتیجه میدهد


بر اساس یافته های نظر سنجی تازه ایشیا فوندیشن ادامهء ناامنی، فساد و بیکاری ازبزرگ ترین مشکلات در افغانستان بحساب میایند.

این نظر سنجی نشان می دهد که حدود دو بر سه حصهء افغان ها معتقد اند که تلاش های حکومت افغانستان در راستای مصالحه با مخالفین مسلح باعث افزایش ثبات در کشور خواهد شد.

نتایج این نظر سنجی که به روز سه شنبه در کابل منتشر شد، نشان دهنده آن است که بیشتر افغان ها امیدوار اند که نتایج انتخابات اخیر، وضعیت زنده گی شان را بهتر خواهد ساخت.

شهیم احمد کابلی مسوول بخش نظر سنجی ایشیا فوندیشن در افغانستان، حین نشر نتایج این نظر سنجی گفت هفتاد و سه درصد مردم بدین باور اند که مذاکرات صلح میان حکومت و مخالفین مسلح می تواند زمینه تامین امنیت در کشور را فراهم سازد:

"پرسش دیگر را که از مردم مطرح کردیم این بود که آیا مصالحه میان حکومت افغانستان و مخالفین مسلح می تواند که یک افغانستان با ثبات را بوجود بیاورد؟ جالب این است که هفتاد و سه درصد پاسخ دهنده گان به این عقیده بودند که بلی مصالحه می تواند که سبب ایجاد یک حکومت با ثبات در افغانستان گردد."

این نظر سنجی زیرنام "مردم افغانستان در سال 2014"، با بیش از نه هزار افغان در سی و چهار ولایت کشور بشکل مصاحبه رو در رو انجام شده است.

ایشیا فوندیشن از سال 2004 بدینسو، سالانه گزارشی را به نام «سروی مردم افغانستان» در رابطه به وضعیت زنده گی افغان ها به نشر می‌ رساند.

همچنان بر بنیاد این نظر سنجی بیشتر افغان ها معتقد اند که کشور در مسیر درست در حرکت است.

عبدالله احمدزی نماینده ایشیافوندیشن در افغانستان گفت این نظر سنجی از خوشبینی محتاطانه مردم نسبت به انتخابات و انتقال مسوولیت های امنیتی در کشور، پرده برمیدارد:

"به اساس یافته های سروی نا امنی یکی از بزرگ ترین مشکلات و چالش ها در سطح کشور است.

اما آنچه که در این سروی 1393 محسوس است مردم ما باز هم محتاطانه برای آیندهء کشور خوشبین هستند."

آقای احمدزی گفت، این نظر سنجی بازتاب دهنده نظریات در مورد انتقال سیاسی اخیر در کشور و توقعات برای تغییر است.

با توجه به نتایج نظر سنجی ایشیا فوندیشن در حال حاضر بزرگ ترین نگرانی در کشور، نا امنی دانسته می شود.

برخی از آگاهان می گویند که در سیزده سال گذشته نا امنی ها مانع انکشاف و بازسازی در افغانستان شده و تاکید می کنند که حکومت جدید باید پیش از هر اقدام دیگر روی تامین امنیت کامل در کشور تمرکز کند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG