لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

علت افزایش حوادث اخیر امنیتی در افغانستان چیست؟


رویدادهای اخیر انفجاری و انتحاری در کابل و سایر ولایات افغانستان نگرانی جدی مقامات حکومتی و مردم عام را بر انگیخته است.

اعضای ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه حوادث امنیتی در کابل و ولایات کشور را تقبیح کرده، از مسوولان امنیتی خواستند که برای جلوگیری از آن، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

شیر ولی وردگ عضو ولسی جرگه افغانستان گفت که عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی کشور باعث افزایش این گونه حملات شده است:

" کسانیکه در قوای امنیتی ما است در ارگان های امنیتی ما است هماهنگی قوی و استخبارات قوی ندارد. "

انتقادهای اعضای ولسی جرگه در حالی صورت می گیرد که روز یک شنبه حمله کننده انتحاری موتر حامل شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه در سرک دارالامان شهر کابل هدف قرار داد.

در این رویداد خانم شکریه بارکزی زخمی شد و هم اکنون در شفاخانه بستری می باشد.

قابل ذکر است که در چندهفته اخیر، حملات متعددی انتفجاری و انتحاری در شهرکابل رخ داده است.

همچنان در ولایات فراه و لوگر و برخی از ولایات دیگر نیز حملات انتحاری و گروهی صورت گرفته که تلفات و خسارات را به همراه داشته است.

در این حال داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی از افزایش نا امنی ها در کشور ابراز نگرانی کرده است.

وی روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران گفت که در مورد دلیل افزایش این گونه رویدادها از مسوولین امنیتی وضاحت می خواهد.

شماری از کارشناسان افغان می گویند که حالا مخالفین مسلح شیوه دیگری را در پیش گرفته اند و مسوولیت برخی حملات را هم به دوش نمی گیرند.

فقیر محمد وزیر اسبق وزارت داخله افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که مخالفین مسلح دولت می خواهند از اختلافات موجود در درون حکومت وحدت ملی افغانستان، به نفع خود استفاده نمایند:

" بخاطر اینکه اختلافات داخلی وجود دارد مخالفین بی اعتمادی های زیادی را میان مردم بوجود آورده اند و مسوولیت را هم به عهده نمی گیرند. "

اما وزارت داخله افغانستان می گوید که مخالفین مسلح دولت با انجام این گونه حملات می خواهند، جلو پیشرفت های حکومت جدید را بگیرند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان روزیکشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل به خبرنگاران در این مورد چنین گفت:

" با روابط تازهء که امروز حکومت افغانستان با دنیا بر قرار ساخته است و بلاخره دشمن مآیوس می شود که تلاش های آنها در بر هم زدن انتخابات تبلیغات زهر آگین شان علیه افکار مردم کار نمی کند بلاخره آنها هم زیاد تلاش می کنند که به نحوی در هر مقطع زمانی هر پیشرفت افغانستان را تحت شعاع و تحت تبلیغات خود قرار بدهد. "

سفر رئیس جمهور اشرف غنی به عربستان سعودی، چین و پاکستان و همچنان میانجیگری چین در برقراری صلح از جمله پیشرفت های چشمگیری در حکومت جدید افغانستان پنداشته می شود.

اما مردم می گویندکه حوادث اخیر امیدواری های انها را نسبت به حکومت متاثر ساخته و نهادهای امنیتی باید برای جلوگیری از همچون حملات انفجاری و انتحاری در پایتخت و سایر ولایات کشور، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG