لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

هند در افغانستان می ماند و به کمک هایش ادامه می دهد


شماری از کارشناسان هند می گویند که این کشور برای کمک در بخش امنیت، اقتصاد و کمک های بشر دوستانه تعهد درازمدت با افغانستان دارد.

این کارشناسان همچنان باور دارند که با آغاز خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، هند در بخش بازسازی افغانستان جنگ زده به ایفای نقش یک قدرت بزرگ منطقه یی ادامه خواهد داد.

کارشناسان هندی باور دارند که با وجود تغییر حکومت هند، ارادهء سیاسی در این کشور برای تامین صلح و ثبات اقتصادی در افغانستان هم چنان وجود دارد.

سلمان خورشید، وزیر خارجهء پیشین هند به طور واضح گفته که ستراتیژی خروج از افغانستان نخواهند داشت.

سوشما سواراج، وزیر خارجهء فعلی هند گفته که آنها برای باقی ماندن در افغانستان حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری Asian News International این همه پیام های مثبتی استند که در مورد ادامهء حضور هند در افغانستان در یک زمانی وجود دارند که افغانستان در حال گذار از یک مرحلهء بسیار مهم قرار دارد.

ویشال چندرا، محقق انستیتوت مطالعات و تحلیل های دفاعی هند است.

او که انکشاف ها در افغانستان را از نزدیک دنبال می کند به این باور است که امنیت به عنوان یک چالش برای حکومت جدید افغانستان باقی خواهد ماند.

به گفتهء چندرا، سال ها طول خواهد کشید تا حکومت افغانستان وضعیت را تحت کنترول خود بیآورد.

این محقق با اشاره به این که آتش جنگ برای بیش از 30 سال در افغانستان شعله ور بوده، می گوید، که هیچ کس انتظار ندارد تا حکومت افغانستان بتواند بالای اوضاع امنیتی غلبه حاصل کند.

چندرا می گوید، افغانستان کشوریست که تمام نهاد های امنیتی، اقتصادی و سیاسی اش را در این جریان از دست داده بود.

به باور چندرا با توجه به این مسئله، گذشت 10 تا 13 سال زمان کمی است که انتظار داشت هر حکومت در افغانستان بتواند به تنهایی مسوولیت تامین امنیت خود را به عهده بگیرد.

در این حال، ضیاالحق ضیا، محقق امور هند در مرکز مطالعات منطقه یی افغانستان می گوید، امنیت افغانستان برای هند مهم است.

به گفتهء او، امنیت در افغانستان فرصت های سرمایه گذاری هند را بالای پروژه های بزرگ مساعد می کند:

"با آمدن ثبات در افغانستان، آنها به منابع گستردهء انرژی در شرق میانه دسترسی پیدا می کنند، مانند پروژهء تاپی، برق و دیگر پروژه ها. زمانی هند به این ها دسترسی می یابد که ثبات در افغانستان تامین شود."

ویکرام سوود مشاور بنیاد نظارت و تحقیق هند می گوید، نیروهای امنیت ملی افغانستان اسلحه، تجهیزات و امکانات لوژیستیکی که برای کنترول وضعیت شورش نیاز است، در اختیار ندارند.

سود می گوید، انتظار می رود شورش و فعالیت های طالبان افزایش یابد.

هند نه تنها کمک های مالی در اختیار افغانستان قرار می دهد، بلکه به طور خسته گی ناپذیر در بخش آموزش نظامیان و افراد ملکی در افغانستان نیز کار می کند.

بر اساس گزارش ها در حال حاضر شمار زیادی از محصلان افغان در هند آموزش می بینند و اکثریت آنها آموزش های فنی را فرا می گیرند.

XS
SM
MD
LG