لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

بحث روی مسودهء موافقتنامه راه لاجورد، در آیندهء نزدیک آغاز میشود


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان از آغاز کار روی مسودهء موافقتنامه راه لاجورد، خبر می دهد.

بر اساس طرح راه لاجورد، افغانستان از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان از بحیرهء سیاه و بعد از آن از راه ترکیه به بحیرهء مدیترانه وصل خواهد شد و به این ترتیب، این کشور می تواند روابط تجارتی خود را با اروپا تحکیم بخشد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید، این راه برای افغانستان کوتاه و ارزان ترین راه ترانزیتی به شمار می رود.

شکیب مستغنی در صحبت با رادیو آزادی گفت، نماینده های کشور های که در مسیر راه لاجورد قرار دارند، در جلسهء بعدی شان روی سایر مسایل مربوط به این موافقتنامه بحث و مذاکره می کنند.

او گفت:

"در نشست های بعدی گروپ تخنیکی در آیندهء نزدیک که برای میزبانی آن کشورهای گرجستان و ترکیه ابراز آمادگی کرده اند، روی متن این موافقتنامه کار بیشتر صورت خواهد گرفت و در آیندهء بسیار نزدیک مسودهء موافقتنامه پنج جانبه آماده خواهد شد تا در یک نشستی به سطح وزرای امور خارجی پنج کشور نهایی شود و به امضاء برسد."

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان که پیشرفت و انکشاف اقتصادی را از اولویت های کاریش می خواند، می گوید که افغانستان را به مرکز ترانزیتی روابط تجارتی آسیای میانه و غربی مبدل خواهد کرد.

رییس جمهور اشرف غنی در جریان سفرش به پاکستان در سخنرانی خود در نشست تجارت و سرمایه گذاری پاکستان در این مورد، به تعهدات قبلی خود تاکید کرده گفت:

"افغانستان از دوصد سال به این سو، به خاطر موقعیت اش ضرر دیده است، اما ما قصد داریم که در ده سال آینده از موقعیت خود نفع حیاتی برداریم. به این معنی که ما به یک پل زمینی پاکستان و آسیای میانه و غربی، مبدل خواهیم شد."

به گفتهء شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به استثنای افغانستان چهار کشورِ مسیر راه لاجورد، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه راه های آهن و سرک های کافی ترانزیتی دارند.

هر چند در افغانستان در دوازده سال گدشته در عرصه سرک سازی کار زیادی صورت گرفته، اما شمولیت شبکه های بین المللی ترانزیتی به معیار های بین المللی و تاسیسات عامه نیاز دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت با رادیو آزادی گفت، بعد از امضاء موافقتنامه از سوی پنج کشور در مورد نیاز های این پروژه در داخل افغانستان گفتگو صورت می گیرد.

XS
SM
MD
LG