لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اختلاف نظرها میان نماینده گان رییس جمهور و رییس اجرائیه بر سر تشکیل کابینه!


گفتگوها بر سرتشکیل کابینه میان نمایندگان رییس جمهور و رییس اجرائیه سرانجام به هشدارها انجامید و حل این معضل به رییس جمهور و رئیس اجرائیه واگذار شده است.

اعضای کمیته تشکیل کابینه می گویند که این کمیته تا حالا سیزده نشست را برگزار کرده اما به دلیل مخالفت ها میان نمایندگان دو طرف گفتگو ها بی نتیجه به پایان رسیده است.

اسدالله سعادتی نماینده رییس جمهور اشرف غنی در کمیتهتشکیل کابینه می گوید که خواست نماینده گان رییس اجرائیه این کمیته بر تقسیم پنجاه درصد کرسی های کابینه مغایر قانون اساسی و توافقنامه تشیکل حکومت وحدت ملی است.

آقای سعادتی هشدار می دهد که این خواست ها نتیجهء مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت و تشکیل دولت بر اساس این خواست برای آنان پذیرفتنی نخواهد بود:

"نماینده گان رییس اجرائیه کاملاً بحث شان این است که باید ابتدا کرسی ها که همانا وزارت خانه ها، کنسلولگری ها، ولایات،سفارت ها تقسیم شود بعد روی افراد بحث صورت گیرد، دید ما این است که این خواست خلاف قانون اساسی و توافقنامهء تشکیل حکومت وحدت ملی است هر دو تیم باید مشارکت عادلانه داشته باشند کرسی ها مالکیت شخصی کسی نیست که بر سر آن تصمیم بگیرد و تشکیل این چنین دولت برای ما پذیرفتنی نیست."

اما نماینده گان عبدالله عبدالله رییس اجرائیه در باره تشکیل کابینه و خواست های شان نگاه خوشبینانه دارد.

سید حسین عالمی بلخی نماینده رییس اجرائیه در کمیته مشترک تشکیل کابینه می گوید که آنان خواست های فراتر از قانون را در گزینش و تقسیم کرسی ها مطرح نکرده اند، بلکه بر تعیین افراد با معیار های که باید یک وزیر داشته باشد تأکید کرده اند.

آقای بلخی باور دارد که کابینه بدون کدام مشکلی بزودی تشکیل خواهد شد:

"در تعبیر و تفسیر ادارات اقتصادی نماینده گان رییس جمهور برخورد سلیقه یی می کنند. این با الفاط بازی کردن است وقتی می گویند مشارکت می خواهیم یعنی چه؟ یعنی از این تیم هم باشد و از آن تیم هم؟ در توافقنامهء تشکیل حکومت وحدت ملی آمده است که رهبری ادارات کلیدی از هر دو تیم مساویانه باشد.

قرار نبود که نماینده گان رییس جمهور در کمیتهء مشترک این موضوع را این گونه مطرح می کردند و با این شکل وارد شدن مفید نخواهد بود و اتهام وارد می کردن."

هر چند امیدواری ها بر آن بود تا پس از پایان مهلت چهل و پنج روز کابینهء جدید از سوی رییس جمهور غنی اعلام گردد اما اختلاف نظر ها میان نماینده گان دو طرف تلاش های کمیتهء تشکیل کابینه را با مشکل مواجه ساخت.

در همین حال شماری از نماینده‌گان رییس اجرائیه تقسیمپنجاه درصد همه کرسی ها و مقام ها در حکومت را به جز از مقام های که از راه رقابت آزاد گماشته خواهند شد حق رییس اجرائیه ‌می دانند و نماینده‌گان رییس جمهور را به نادیده گرفتن توافقنامهء ایجاد حکومت وحدت ملی متهم می‌ سازند.

اما نماینده گان رییس جمهور می گویند که آنان تقسیم کرسی ها نه بلکه بر تشکیل کابینه با مشارکت دو طرف را می خواهند و تقسیم کرسی ها حق هیچ کسی نیست که بر سر آن اختلاف نظرها را دامن بزنند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG