لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

دهها تجار افغان رییس جمهور غنی را در سفر به پاکستان همرایی می کنند


دهها تن از تجار افغان برای دریافت یک راه حل مناسب به مشکلات ترانزیتی تجار، روز جمعه با رییس جمهور اشرف غنی به پاکستان می روند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در این سفر روی چگونگی سرمایه گذاری تجار پاکستانی در افغانستان هم با مقامات پاکستانی گفتگو خواهد شد:

" حدود چهل تاجر افغان هم در این سفر با رییس جمهور خواهند بود و در باره مشکلات تجار و همچنان روی چگونگی سرمایه گذاری تجار پاکستانی در افغانستان با مقامات پاکستانی گفتگو صورت می گیرد. "

قرار است روز جمعه، رییس جمهور اشرف غنی با تعداد از تجار و سرمایه گذاران افغان وارد اسلام آباد شود.

پیش از این نیز شماری از تجار افغان در نخستین سفر رییس جمهور اشرف غنی به چین، وی را همراهی کردند.

در این حال شماری از کارشناسان اقتصادی ابراز امیدواری کرده اند که سفر تجار افغان به پاکستان منجر به آغاز یک فصل جدید در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شود.

حمیدالله فاروقی استاد اقتصاد در پوهنتون کابل می گوید که دراین سفرباید درباره مشکلات ترانزیتی تجار افغان در بنادر صحبت شود و نقش سرمایه گذاری های پاکستان در افغانستان نیز برجسته ساخته شود:

" متاسفانه که معاملات امنیتی و چالش های که در بخش ترانزیک وتجارت وجوددارد و کماکان ارزش های اقتصادی دو کشور را تهدید می کند بحث بسیار عمده است که باید به آن پرداخته شود، آنچه معضلات را که همیشه تاجر و سرمایه گذار افغان از آن رنج برده اند، ترانسپورتر های ما از آن رنج برده اند، آنان که در بخش ترانزیت کار می کنند رنج برده اند، حکومت پاکستان باید برای حل آن آماده گی نشان بدهد و همه آنرا حل کنند. "

این تجار افغان در حالی با رییس جمهور اشرف غنی به پاکستان می روند که بگفته مقامات افغان در سیزده سال گذشته این کشور همواره توافقات اش در بخش های تجاری و اقتصادی با افغانستان را نقض کرده است.

برخی از تجار می گویند که در حال حاضر هم شماری از کاروان های اموال تجاری دو کشور در مناطق سرحدی به دلایل مختلفی متوقف می باشند.

در این حال برخی از کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که افغانستان و پاکستان باید برای رشد اقتصادی خود، هرچه عاجل مشکلات موجود ترانزیتی را در بنادر دو کشور حل کنند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG