لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

علمای دینی لوی پکتیا یک حرکت را برای تامین صلح در افغانستان آغاز کردند


آرشیف
آرشیف

صد ها تن از علمای دینی ولایات خوست ، پکتیا، پکتیکا و لوگر می گویند، با استفاده از امکانات شخصی شان تلاش می کنند تا گفتگو های عملی صلح را میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح آغاز نمایند.

آنان به روز جمعه در یک نشست در ولایت پکتیا گفتند، این حرکت را به تمام افغانستان گسترش داده و تلاش می کنند به اساس یک میکانیزم عملی روند مصالحه را میان حکومت و مخالفان مسلح به پیش ببرند.

این علما تاکید کردند که مسووولیت دارند تا حقیقت را بیان کنند.

یکی از این علما در مورد گفت:

"بیاید که این صلح، جهاد و افتخار را ما و شما بکنیم، ما و شما علما میان خود در مورد صلح صحبت کنیم و برای صلح کوشش کنیم، هرگاه صلح تامین نشود این تاوان هم برای حکومت است و هم برای طالبان، بیاید که از این مشکل هم خود را نجات بدهیم و هم مردم را."

این عالمان دینی که تعداد شان به پنجصد تن می رسید قطعنامهء ده ماده یی را نیز صادر کردند که موارد مهم این قطعنامه را ایجاد یک میکانیزم عملی برای صلح، حمایت مردم ازین روند و دید حکومت افغانستان و مخالفان مسلح به چشم احترام به این اقدام شان را تشکیل می داد.

علمای حاضر در این نشست گفتند که تا حال حکومت و مخالفان مسلح روی ایجاد یک میکانیزم عملی برای صلح به توافق نرسیده اند.

آنان اظهار داشتند که علمای دینی ولایات خوست، پکتیا، پکتیکا و لوگر به این نتیجه رسیده اند که پس از این هر مشکل در افغانستان از راه گفتگو حل گردد.

علمای حاضر در نشست روز جمعه همچنان تاکید کردند که هرگاه صلح در افغانستان بوجود نیاید، موانع در برابر پیشرفت و ترقی این کشور وجود داشته و مردم دچار مشکلات بیشتر خواهند شد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که حکومت جدید افغانستان به رهبری اشرف غنی احمدزی نیز روی ایجاد صلح پایدار در کشور تاکید کرده و تا حال چند بار از مخالفان مسلح خواسته است تا به گفتگو های صلح حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG