لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

جان سوپکو: محرم نگهداشتن گزارش ارزیابی ظرفیت نیروهای افغان قابل توضیح نیست


جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید محرم نگهداشتن خلاصۀ گزارش ارزیابی ظرفیت های نیروهای افغان توسط قوای آیساف قابل توضیح نیست، ولی آیساف می گوید معلوماتی را که امکان دارد امنیت عملیاتی نیروهای افغان را به مخاطره بیاندازد، نمی تواند با کسی شریک سازد.

سیگار یا دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید، این اقدام آیساف یا قوای بین المللی کمک به امنیت به رهبری امریکا که ارزیابی مهم تلاش های چندین ملیارد دالری برای آموزش وتجهیز نیروهای افغان را محرم نگهداشته است غیرقابل توضیح بوده مسایل را ازمردم پنهان می سازد.

جان سوپکو، سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان درگزارش روزپنجشنبه خود به کانگرس گفت محرم نگهداشتن خلاصه گزارش ارزیابی توانایی نیروهای افغان،ادارۀ وی را "عمیقاً ناراحت " ساخته است.

آقای سوپکو می گوید:

"محرم نگه داشتن خلاصۀ این گزارش ازسوی آیساف مردم امریکا را از یک وسیلۀ اساسی اندازی گیری موفقیت یا ناکامی تلاش پرمصرف خود برای بازسازی افغانستان محروم می سازد."

ماموریت آیساف درافغانستان سال جاری خاتمه می یابد.

جان سوپکو به کانگرس گفت، ضرورت نظارت دقیق انکشاف نیروهای افغان پس ازآن بیشترمورد تاکید قرار گرفت که یک سرباز افغان درماه اگست گذشته تورن جنرال امریکایی هارولد گرین را به ضرب گلوله کشت.

او عالیرتبه ترین نظامی امریکا بود که پس از جنگ ویتنام هنگام وظیفه درخارج از کشور خود کشته شد. جان سوپکو، سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید، واشنگتن برای آماده گی و تجهیز نیروهای افغان شصت ویک اعشاریه پنج ملیارد دالر مصرف کرده است.

آیساف یا قوای بین المللی کمک به امنیت که یک جنرال امریکایی آن را رهبری می کند دریک اعلامیه خود در این مورد گفت، فیصلۀ محرم نگهداشتن ارزیابی ظرفیت های نیروهای افغان به شمول خلاصۀ اجراییوی آن در ماه اگست گذشته اتخاذ شده است.

آیساف می گوید:

"ما مسوولیت داریم تا ازمعلوماتی که امکان دارد امنیت عملیاتی شرکای افغان ما را درمخاطره بیاندازد محافظت کنیم."

اردوی امریکا دربارۀ ظرفیت وتوانایی های نیروهای افغان همواره ابراز اطمینان کرده گفته است که این نیروها پس از خاتمه ماموریت حربی قوای بین المللی درافغانستان درسال جاری از کشور خود دفاع خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG