لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

صد ها نظامی جمهوریت چک در افغانستان مستقر می شوند


پارلمان حمهوریت چک روز جمعه، پلان حکومت را تصویب کرد که در نتیجهء آن نیروهای این کشور در سال های 2015 و 2016 در افغانستان مستقر خواهند ماند.

پس از امضای پیمان امنیتی میان حکومت افغانستان و ناتو، شماری از کشور های اروپایی تمایل نشان داده اند که در ماموریت آینده در افغانستان سهم بگیرند.

روز پنجشنبه حکومت استونیا اعزام ده ها سربازش را به افغانستان تصویب کرد و یک روز پس از آن، پارلمان جمهوری چک به اعزام 350 نظامی اش به افغانستان در سال های 2015 و 2016 رای مثبت داد و آن را تصویب کرد.

این نظامیان در ماموریت آموزشی که تحت رهبری ناتو صورت می گیرد، فعالیت خواهند کرد.

پارلمان جمهوری چک روز جمعه پلان حضور آینده نیرو های این کشور در افغانستان را تصویب کرد و پیش از این مجلس سنای جمهوری چک به تاریخ بیست و سوم اکتوبر این طرح را تصویب کرده بود.

براساس توافقی که صورت گرفته، نیرو های چک پس از این در هیچگونه ماموریت نظامی و یا عملیات در افغانستان سهم نخواهند گرفت و تنها نقش آموزشی و مشورتی خواهند داشت.

در حال حاضر 227 سرباز چک در افغانستان مستقر اند که پیش از این قرار بود تمام آنها در پایان سال 2014 افغانستان را ترک کنند.

نیرو های چک بیشترین حضور را در ماموریت افغانستان در سال 2011 داشتند و در آن زمان بیش از 700 نظامی این کشور در افغانستان مستقر بودند.

در جریان حضور ده ساله در افغانستان، ده تن از نظامیان چک در انفجار ها و حملات کشته شدند.

در حکومت قبلی افغانستان تحت رهبری حامد کرزی و با امضا نشدن توافقنامه امنیتی میان حکومت افغانستان با امریکا و ناتو، اکثر کشور ها، اخیر سال 2014 را پایان ماموریت شان در افغانستان تعیین کرده بودند، اما حالا با امضای این دو پیمان، شماری از کشور ها گفته اند که پس از این هم در جریان دو سال آینده نقش آموزشی و مشورتی در افغانستان خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG