لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

کمیسیون تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی، چی پیشرفتی داشته است؟


با آنکه ازبحث ها روی جزئیات موافقتنامه سیاسی وطرح میکانیزم برای تشکیل حکومت وحدت ملی بیش ازیک هفته میگذرد، اما اعضای کمیسیون ایجاد شده در این خصوص میگویند تاحال به کدام پیشرفت جدی دست نیافته اند.

اسد الله سعادتی یک عضو این کمیسیون روزسه شنبه به رادیو آزادی گفت، این کمیسیون به هدف بحث روی جزئیات توافقنامه سیاسی و طرح یک میکانیزم برای حکومت وحدت ملی ایجاد شده است:

" بحث بیشتر جزئیات توافقنامه سیاسی وبه یک شکلی معیارهای حکومت وحدت ملی بود ولی تاحال پیشرفت جدی نداشته جلسات وجود داشته ونیازاست که پیشتر برویم وجلسات باید دوام پیدابکند. یک میکانیزم مدوم طرح شود که به اساس آن حکومت وحدت ملی بتواند اعضای کابینه ومقامات دولتی را انتخاب بکند. "

توافقنامه سیاسی به هدف ایجاد حکومت وحدت ملی قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری میان رییس جمهوراحمدزی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی صورت گرفت.

گزارشها میرسانند در کمیسیون که به هدف بحث روی جزئیات این توافقنامه ایجاد شده است افراد نزدیک به رییس جمهور احمدزی و رییس اجرائیه عبدالله عبدالله باهم بحث میکنند.

روز گذشته یکی از رسانه ها به استناد از گفته های محمد حسین عالمی بلخی یک عضو این کمیسیون گزارش را منتشر کرد که این کمیسیون در حال گفتگو برای انتخاب افراد شایسته برای کابینه میباشد.

اما اسد الله سعادتی با رد این گفته ها میگوید، فیصله کمیسیون بر این بود تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب گزارش درخصوص کار این کمیسیون منتشر نگردد، که متاسفانه چنین کاری صورت گرفت.

از سوی هم یکی از اعضای این کمیسیون که نخواست ازوی نام گرفته شود علت عدم پیشرفت در کار ها را اختلاف نظرها میان اعضای کمیسیون می خواند.

برخی کارشناسان میگویند به اساس توافقنامه سیاسی میان رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرائیه عبدالله عبدالله قرار است تا قدرت به شکل مساوی تقسیم گردد.

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان، اختلاف نظر ها میان اعضای کمیسیون را جدی نمیداند اما مشکل را چیزدیگر عنوان میکند:

" یک تعداد تقرری ها از جانب رییس جمهور اشرف غنی احمدزی صورت گرفته اماازطرف داکترعبدالله صورت نگرفته است این یک معضله و معضله دیگر این است که هردومقام به این نظر هستند وتعهد راکه باجامعه جهانی کرده اند که تشکیل را کم شود حالاوقتی که یک وزارت به وزارت دیگر مدغم میشود تعداد زیاد مردم بیکار می شوند این ها فکر میکنند که این بیکارها را درکجا جابجا کنند. "

این کارشناسان همچنان میگویند سپردن وعده از سوی رییس جمهور و رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی به کسانیکه در کمپاین های انتخاباتی همکاری کرده اند از موارد مشکل ساز برای جابجایی آنها در یکی از بخش ها می باشد.

این درحالیست که رئیس جمهوراشرف غنی احمدزی برای تشکیل کابینه تازه و معرفی نامزد وزیران جدید 45 را روز پس از اجرای مراسم تحلیف اش زمان تعین کرده است..

اما مشخص نیست که تا پایان زمان تعین شده کابینه جدید حکومت وحدت ملی تشکیل و اعلام خواهد شد یاخیر.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG