لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

خلیلزاد: چین میتواند در تامین امنیت افغانستان نقش مهم بازی کند


زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان
زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان

رییس جمهور افغانستان اشرف غنی احمدزی قرار است هفته آینده به چین سفر کند. تحلیلگران به این باور اند که این سفر بسیار مهم می باشد چون چین کشور همسرحد با افغانستان می باشد و از سوی دیگر برای سرمایه گذاری در افغانستان هم شوق و امکانات زیاد دارد.

زلمی خلیلزاد سابق سفیر امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد که در آغاز حکومت رییس جمهور کرزی نماینده خاص رییس جمهور امریکا برای افغانستان هم بود به این باور است که چین می تواند در ساحات مختلف به افغانستان کمک.

این کشور از نگاه فاصله با افغانستان نزدیک بوده و سرحد مشترک دارد و می تواند بر پروژه های خود به آسانی نظارت کند.

دوم چین به سرمایه گذاری در شبکه معادن افغانستان علاقه مند می باشد و قرارداد استخراج مس عینک را با حکومت افغانستان امضا کرده است.

هر چند کار این پروژه طبق دلخواه پیش نمی رود، ولی اگر این پروژه تکمیل شود صد ها میلیون دالر به درآمد داخلی افغانستان اضافه می شود.

از سوی دیگر چین می تواند در همدستی با امریکا و عربستان سعودی بر پاکستان فشار وارد کند که از نفوذ خود بر طالبان استفاده نموده آنها را به میز مذاکره بکشاند.

به گفته آقای خلیلزاد، دلیل نبود صلح در افغانستان سیاست بعضی از ارگان های امنیتی پاکستان می باشد:

"چین یک کشوری است که بالای پاکستان نفوذ دارد، یک دوست سوق الجیشی پاکستان برای ده ها سال بود. اگر چین طرفداری بکند که رابطه افغانستان و پاکستان بهتر شود و در به وجود آمدن صلح و فشار بر طالبان

که در مذاکرات صلح شامل شوند و از جنگ دست بکشند می تواند یک رول مثبت بازی کند چون می تواند از نفوذ خود بر پاکستان، بر علاوه نفوذ امریکا استفاده کند تا پاکستان را قانع بسازند که مانع صحبت های صلح افغانستان نشود و طالبان را تشویق بکند و قانع بسازد و بر آنها فشار وارد کنند که در چنین پروسه شامل شوند."

آقای خلیلزاد افزود، موفقیت در این کار به پلان و ستراتیژی حکومت افغانستان تعلق دارد و به هر اندازه که پلان و ستراتیژی افغانستان خوب باشد به همان اندازه امکان و موفقیت آن بیشتر خواهد بود:

"نقطه ضعیف در افغانستان به فکر من کمی افکار نبوده، نقطه ضعیف نداشتن یک ستراتیژی و پلان و تعقیب چنین ستراتیژی و پلان بوده است. امید من اینست که حکومت جدید نسبت به حکومت قبلی در این ساحه بهتر کار کرده بتواند."

سرپرست وزارت داخله افغانستان محمد عمر داوودزی هم گفته است که افغانستان می خواهد از نفوذ چین بر پاکستان استفاده کرده و طالبان را تحت فشار قرار بدهد.

آقای داوودزی که در حاشیه کنفرانس امنیتی در دهلی جدید با خبرنگاران صحبت می کرد اظهار داشت که چین خودش هم از شورش های افراطگریان در داخل این کشور ناراحت است.

نظر به اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور اشرف غنی احمدزی در جریان سفر خود به بیجنگ علاوه بر ملاقات با رهبران سیاسی این کشور با تجار و سرمایه گذاران چینایی نیز ملاقات خواهد داشت و در میز گرد با کارشناسان مسایل منطقوی و بین المللی اشتراک خواهد کرد.

رییس جمهور احمدزی هفته آینده برای سه روز به چین می رود. بعد از حلف وفاداری بحیث رییس جمهور افغانستان این اولین سفر کاری آقای احمدزی خارج از کشورش بشمار خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG