لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

ارقام جدید از تلفات غیر نظامیان در شمال هلمند نشر شد


در حالیکه ارقام جدید تلفات غیر نظامیان در شمال هلمند ارائه شده است، وزارت دفاع افغانستان، طالبان مسلح را مسوول کشتار افراد ملکی در این ولایت می خواند.

ارقام ارائه شده در مورد تلفات افراد ملکی در درگیری های اخیر چهار ولسوالی شمال هلمند تکان دهنده است.

جامعه مدنی هلمند در گزارش اخیر خود نوشته که در جریان جنگ ها در ولسوالی های شمالی ولایت هلمند به حفظ جان افراد ملکی توجه نشده است و در نتیجه تلفات جانی وخسارات مالی انگفت به آنها رسیده است.

به اساس معلومات نهاد جامعه مدنی هلمند، در جریان سه ماه گذشته بشمول 50 طفل شماری از زنها نیز کشته و زخمی شده اند.

سردار محمد رییس نهاد جامعه مدنی هلمند به رادیوآزادی گفت، به اعتراضان آنها در رابطه به این کشتار ها کسی گوش نمیدهد:

" در این اواخر در شمال هلمند جایکه جنگ ادامه دارد، کشتار افراد ملکی افزایش یافته است، ما از طرف های درگیر جنگ خواسته ایم که به حفاظت ملکی ها به خصوص زنان و اطفال توجه جدی کنند اما متاسفانه که تا کنون نه دولت و نه مخالفین به این خواست ما توجه کرده اند. "

وزارت دفاع افغانستان می گوید، مسوول این همه کشتار ها طالبان مسلح است، جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، طالبان خانه های برخی از باشندگان محل را به اتهام تماس داشتن با دولت هدف حمله قرار میدهند:

" تلفات ملکی هلمند بدون استثناء مربوط به برخورد طالبان میشود. نیرو های امنیتی برای جلوگیری از کشته شدن افراد ملکی حتی از سلاح سنگین استفاده نمی کند. متاسفانه طالبان در هلمند بیساری از خانواده ها را که با پولیس های محلی ارتباط داشتند دسته جمعی کشته و یا خانه هایشان را منفجر کرده اند. "

سازمان ملل متحد ودیگر نهاد ها همواره از مخالفین مسلح خواسته اند تا از افراد ملکی به عنوان سپر استفاده نکرده و از محل بود و باش آنها بر نیرو های امنیتی حمله نکنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ادعای وزارت دفاع را که طالبان را مسوول کشتار غیر نظامیان خوانده است، تایید می کند، رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، طالبان بیشتر باشندگان را هدف میگیرند که پس از بیجا شدن به مناطق شان برمیگردند.

" کسانیکه بعد از جنگ به خانه های خود بر میگردند، در دروازه هایشان با مواد انفجاری روبرو میشوند و برخی خانه ها از سوی طالبان به حیث سپر هم استفاده میگردد. "

نهاد جامعه مدنی هلمند چهار ولسوالی شمال هلمند، سنگین، موسی قلعه، کجکی و نوزاد را نام برده می گوید، بیشتر افراد ملکی که در آن اطفال و زنان نیز شامل اند در همین چهار ولسوالی در نتیجه درگیری میان نیرو های دولت و مخالفین و یا ماین های جاسازی شده از سوی مخالفین ازبین رفته اند.

این نهاد از طرف های درگیر جنگ می خواهد که به حفظ جان ملکی ها به خصوص زنان و اطفال توجه جدی کنند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید، مصونیت افراد ملکی در اولویت قرار دارد.

ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع در مورد اقدامات که نیرو های امنیتی افغان در جریان عملیات ها به منظور جلوگیری از کشتار غیر نظامیان می گیرند می گوید:

" یک مشکل عمده در جریان عملیات های نظامی سپر قرار گرفتن افراد ملکی از سوی طالبان است. مصونیت افراد ملکی در اولویت ما قرار دارد. کوشش میکنیم در ساحات که عملیات انجام میدهم اعلان کنیم تا افراد ملکی بیرون شوند و یا در آن ساحات عملیات نمیکنیم. "

با آنکه رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان را مسوول بیشترین کشتار افراد ملکی می خواند اما میگوید، تا حدی نیرو های امنیتی افغان نیز در این دخیل اند:

" در یک تعداد موارد بیشترین تلفات ملکی به طالبان منسوب میشوند، اما ما اینرا هم انکار نمی توانیم که در بعضاً در مرمی که از سوی دولت علیه طالبان شلیک میشوند نیز افراد ملکی کشته میشوند. "

از چندین سال بدینسو تقریباً تمام نهاد های بین المللی عمداً طالبان را مسوول کشتار افراد ملکی در افغانستان می خوانند، اما طالبان تمام این ادعا ها را رد می کنند.

طالبان می گویند، در حملات تهاجمی، انتحاری و بمبی تنها نیرو های بین المللی و افغان را هدف قرار میدهند.

طالبان نیرو های بین المللی را به کشتار افراد ملکی در افغانستان متهم می کنند.

یک علت دیگر کشته شدن افراد ملکی در افغانستان، حملات هوایی نیرو های بین المللی است، که تا کنون ده ها تن در نتیجه آن کشته شده اند.

اما پس از آنکه نیرو های افغان مسوولیت عملیات های نظامی را در سراسر کشور بدوش گرفته اند، تلفات افراد ملکی کاهش یافته است.

اما طالبان چنانچه کمیسیون مستقل حقوق بشر و دیگر نهاد ها می گویند، یگانه قوت است که در حملات خونین خود، زندگی، اعضای بدن و مصونیت افراد ملکی را میگیرند.

XS
SM
MD
LG