لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

توحیدی: رییس جمهور قانون دسترسی به اطلاعات را هرچه زودتر توشیح کند


صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان رسانه های آزاد در افغانستان
صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان رسانه های آزاد در افغانستان

مسوولان نی یا دیده بان رسانه های آزاد در افغانستان به این باور اند که با توشیح شدن قانون دسترسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور بیشتری چالش های موجود در برابر خبرنگاران در این کشور حل می شود.

صدیق الله توحیدی رئیس این نهاد روزسه شنبه در یک نشست خبری گفت که این قانون یک متن پذیرفته شده و کامل دارد و کدام ماده آن نیاز به تعدیل ندارد.

آقای توحیدی ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور احمدزی هرچه زودتر این قانون را توشیح کند تا با نافذ شدن آن خبرنگاران بتوانند بدون هیچگونه محدویت به کارشان ادامه بدهند:

" نی یا دیده بان رسانه های آزاد افغانستان از رئیس جمهور افغانستان تقاضا می کند تا، این قانون را هرچه زودتر توشیح و نافذ بسازد تا سهولت های لازم در کار اطلاع رسانی در افغانستان به وجود بیاید.

این توسط ارگان های دولتی و غیر دولتی کار رویش صورت گرفته و نظر خواهی هم بر سر آن صورت گرفته.

این قانون یک متن کامل است، هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی در تطبیق آن وجود داشت، بعد از این که نافذ شود زمینه تعدیل آن وجود خواهد داشت. "

صدیق الله توحیدی رئیس اداره نی یا دیده بان رسانه های آزاد افغانستان می گوید اگر این قانون از سوی رئیس جمهور احمدزی بزودی توشیح شود خبرنگاران نیز با اطمینان کارشان را به پیش خواهند برد.

آقای توحیدی افزود که در یک هفته گذشته هجده مورد خشونت در کابل و بیست و یک مورد دیگر در شمال کشور در برابر خبرنگاران ثبت شده است.

مسوولان اداره نی از رئیس جمهور احمدزی خواستند تا دوسیه های خبرنگاران را که در سیزده سال گذشته در این کشورکشته شده اند باز کرده و عاملان این کشتارها را شناسایی و محاکمه کند.

در این حال، شماری از خبرنگاران محدودیت ها در کار خبر رسانی و حاضر نشدن مقامات دولتی برای اطلاع دهی به وقت به رسانه ها را از چالش های جدی در کار خبر رسانی در کشور می دانند.

فرحناز فروتن یک تن از خبرنگاران در این باره به رادیو ازادی چنین گفت:

" این قانون حق این را برای مان می دهد که بتوانیم همگام بخاطر حکومت داری خوب باشیم. "

قانون دسترسی به اطلاعات پس بحث های زیادی چند ماه قبل از سوی شورای ملی تصویب و برای توشیح به ریاست جمهوری فرستاده شد.

اکنون خبرنگاران چشم به انتظار اند تا رئیس جمهور احمدزی با توشیح آن، کار دسترسی به اطلاعات را ساده سازد و خشونت علیه خبرنگاران نیز تا حدی کاهش یابد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG