لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

الکو: مقامات و افراد زورمند در غصب زمین ها دست دارند


در حالیکه حکومت افغانستان تلاش دارد تا زمین های غصب شده را از نزد غاصبین پس بگیرد، لوی څارنوالی این کشور می گوید که غاصبین زمین بیشتر مقامات بلند رتبه و افراد زورمند هستند.

محمد اسحاق الکو به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور احمدزی برای باز پس گیری این زمین ها باید قانون را کاملاً تطبیق کند.

آقای الکو لوی څارنوال افغانستان در صحبت با رادیو آزای گفت، امیدوار است که رئیس جمهور احمدزی با زورمندان و مقاماتی که در غصب زمین ها دست دارند، با جدیت برخورد کند:

"در این جای شک نیست که زورمندان و مقامات که در غصب زمین ها دست دارند موجود هستند، من امیدوار هستم که رئیس جمهور احمدزی بر این غاصبان قانون را تطبیق کند و زمین ها از نزد آنان باز گرفته شود."

لوی څارنوال افغانستان می گوید که بیشتر از چهار میلیون جریب زمین در کابل و ولایات افغانستان غصب شده که شامل زمین های دولتی و شخصی می شود.

اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان می گوید، کمیسیونِ که برای بررسی زمین های غصب شده ایجاد شده بود دریافت که در غصب بیشتر این زمین ها مقامات حکومتی و افراد زورمند دخیل هستند.

حتی ولسی جرگه افغانستان نیز بخاطر تهیه لست غاصبین زمین کارکرد اما گفته می شود به علت اینکه بیشتر غاصبان زمین حلقات بزرگ حکومتی بودند، ولسی جرگه فهرست نام های آنان را افشا نکرد.

در این حال، شماری از کارشناسان می گویند که برای باز پس گیری زمین های غصب شده به اراده قوی نیاز بوده و باید که حکومت وحدت ملی اقدامات صورت گرفته در این بخش را عملی کند.

میر احمد جوینده یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که بیشتر این غاصبان، خانواده و نزدیکان مقامات بلند رتبه دولتی بوده و باید قانون بالای شان عملی شود:

"در غصب زمین هایی دولتی و شخصی که نام های شان افشا نشد، دو علت داشت نخست اینکه غاصبان از خانواده ها و بسته گان رئیس جمهور پیشین و معاونین اش بودند و دوم اینکه سیستم عدلی و قضایی مان کاستی ها و ضعف های به علت اینکه با غاصبان دست داشتند، ما امیدوار هستیم که حکومت جدید پای این غاصبان را به محاکمه بکشاند. تا از تجارب و اشتباهات گذشته جلوگیری شود."

کابل، هرات، قندهار، بلخ و ننگرهار ولایاتی اند که به گفته لوی څارنوال افغانستان بیشتر زمین های دولتی و شخصی در آنها غصب شده است.

در این حال رییس جمهور احمدزی هفته گذشته دستور داد تا به شمول زمین های غصب شده وزارت معارف، تمام زمین ها و جایداد های غصب شده پس گرفته شود.

از این اقدام آقای احمدزی مردم عام و جامعه مدنی استقبال کرده و گفته اند که حکومت باید در این زمینه ازهیچ تلاشِ دریغ نه ورزد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG