لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

"چهارده تن از متهمین قضیهء کابلبانک فرار کرده اند"


شماری از اعضای مشرانو جرگه نگران اند که به علت فساد در نهاد های عدلی و قضایی کشور، دوسیه های متهمین قضیه کابلبانک آنچنان که لازم است بررسی نخواهد شد.

سناتوران روز یکشنبه در نشست عمومی مشرانوجرگه افغانستان گفتند بعد از صدور فرمان رییس جمهور احمدزی مبنی بر گرفتاری بیست و یک تن از متهمان قضیه کابلبانک، چهارده تن آنان فرار کرده اند.

این سناتوران می گویند که اگر در نهاد های عدلی و قضایی کشور اصلاحات بمیان نیاید، این گونه قضیه ها تنها در حد یک فرمان باقی خواهد ماند.

زلمی زابلی یک عضو مشرانو جرگه در این باره چنین گفت:

"زمانیکه رییس جمهور احمدزی دستور گرفتاری متهمین کابلبانک را داد، از آن زمان تا اکنون چهارده تن آنان فرار کرده اند، بدبختانه لوی څارنوالی افغانستان که در این فساد دست دارد، نه آنان را ممنوع الخروج اعلام کرد و نه توقیف شان کرد، اکنون که ما قضیه را می بینیم چهارده تن این متهمین فرار کرده اند که لوی څارنوالی و سترمحکمه باید زیر پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند."

بلقیس روشن یک تن دیگر از سناتوران می گوید، کسانیکه در حکومت رییس جمهور کرزی از پشتیبانی قوی برخوردار بودند از قضیه کابلبانک برائت حاصل کرده اند:

"بجای اینکه حَسین فهیم، محمود کرزی و شمار دیگر را شامل متهمین قضیهء کابلبانک می کردند، آنان را برائت دادند و شمار دیگر شان که توانایی فرار داشتند به بیرون از کشور فرار کردند."

پیش از این لوی څارنوالی افغانستان گفته است که اگر متهمین قضیه کابلبانک به محکمه حاضر نشوند، در غیاب شان فیصله صادر خواهد شد.

با تلاش های زیاد نتوانستیم نظر وزارت داخله افغانستان را در مورد بگیریم اما جنرال ظاهر ظاهر قوماندان امنیه کابل می گوید که در پیوند به قضیه کابلبانک تا کنون هفت تن از متهمین بازداشت شده اند و در مورد گرفتاری متهمان دیگر این رویداد باید پولیس انترپول اقدام کند:

"کسانی که در قضیه کابلبانک دخیل بودند، تا اکنون هفت تن آنان را گرفتار کردیم و شمار دیگر آنان که هنوز آزاد هستند، گرفتاری آنان از صلاحیت های ما بیرون است."

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان در نخستین روز های کارش، دستور بازگشایی دوسیه کابلبانک را صادر و به لوی څارنوالی افغانستان پانزده روز مهلت داد تا آن را بررسی کند.

لوی څارنوالی افغانستان در روز های اخیر در پیوند به قضیه کابلبانک 31 دوسیه را برای بررسی به محکمه استیناف ولایت کابل فرستاده است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG