لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

پیشنهادات اتاق تجارت و صنایع به حکومت افغانستان


مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و متشبثین خصوصی با انتقاد از عدم رسیده گی به برخی از پیشنهادات شان در چند سال گذشته می گویند، اکنون اراده برای تطبیق خواست های شان در حکومت وحدت ملی را مشاهده می کنند.

مسوولان این اتاق در نشست زیر نام اولویت های سکتور خصوصی برای اصلاحات که در کابل برگزار شده بود روی اصلاحات و توجه به اولویت های سکتور خصوصی و جلب کمک های جامعه جهانی تاکید کردند.

عتیق الله نصرت رییس عامل این اتاق گفت به همین هدف می خواهند یک سلسله پیشنهادات را به حکومت وحدت ملی و کنفرانس لندن که انتظار می رود در اواخر ماه آینده میلادی برگزار گردد ارایه کنند:

" عمدتاً ما روی شناسایی ده الی دوازده اولویت عمده اقتصادی بخاطر بوجود آوردن یک ریفورم کلی در افغانستان خصوصاً در بخش اقتصادی و همچنان به کنفرانس لندن پیشنهاد خواهیم کرد و در روشنایی آن کمک های جامعه جهانی تنظیم و جلب خواهد شد و همچنان حکومت جدید به همکاری سکتور خصوصی برنامه های اقتصادی را که طرح کردند امیدواریم که یافته های این کنفرانس ممد واقع شود برای بوجود آوردن ریفورم در کشور."

این نشست از سوی اتاق تجارت و صنایع، موسسه حرکت و به همکاری برخی نهاد های بین المللی به هدف شناسایی اولویت های اقتصادی برای اصلاحات برگزار شده است.

نسیم اکبر رییس موسسه حرکت می گوید حکومت در بخش های خدمات عامه، پالیسی اقتصادی، استراتیژی سرمایه گذاری، طرح انکشاف صنایع و سکتور خصوصی باید اصلاحات را عملی سازد.

این نشست در روشنایی نشست هفت ماه قبل برگزار شده است که متشبثین خصوصی در آن نیز یک سلسله پیشنهادات را در خصوص آوردن اصلاحات مطرح کرده بودند.

حضرت عمر زاخیلوال سرپرست وزارت مالیه و مشاور اقتصادی رییس جمهور احمدزی در این نشست گفت، حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات متعهد است.

آقای زاخیلوال افزود که شورای اقتصاد ملی در ریاست جمهوری در حال ایجاد شدن است و این خود یک گام بزرگ اصلاحی در ساختار حکومت می باشد.

وی از شرکت کننده گان نشست خواست تا در کنار پیشنهادات شان تا برگزاری کنفرانس لندن یک سلسله اقدامات را نیز داشته باشند:

"تصمیم بر این است که ما نه تنها با یک اجندای مشخص ریفورم به لندن برویم بلکه قبل از لندن باید اقدامات صورت گرفته باشد که اجندای ما قابل باور به جامعه جهانی باشد.

آنها بیشتر علاقه مند هستند که بر علاوه چیزیکه بر کنفرانس لندن ما آن را منعکس خواهیم ساخت و بعضی اقدامات از سوی حکومت در مورد اصلاح بستر تجارت و سرمایه گذاری با شماست که بین حالا تا لندن صورت گرفته می تواند."

آقای زاخیلوال همچنان نقش سکتور خصوصی را در قسمت رشد عواید، خود کفایی و ایجاد زمینه کار برای مردم مهم خواند.

قرار گزارش ها، کنفرانس لندن در اواخر ماه نومبر برگزار شده و یکی از اهداف این نشست را بحث روی کمک جامعه جهانی به بخش اقتصاد افغانستان تشکیل می دهد.

مسوولان بخش سکتور خصوصی ناامنی و فساد اداری را از مشکلات عمده فراه را سرمایه گذاری و رشد تجارت در کشور عنوان کرده و از حکومت می خواهند تا در رفع آن توجه جدی نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG