لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

اقدامات اخیر رییس جمهور احمدزی افغانها را نسبت به آینده خوشبین ساخته است


اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان

برخی ها باور دارند که رییس جمهور افغانستان در نخستین روز های آغاز کارش با یک سلسله اقدامات ثابت کرد که نمی خواهد فرصت را از دست بدهد.

گفته شده این اقدامات اشرف غنی احمدزی شمار زیاد مردم را نسبت به آینده خوشبین ساخته است.

اما سوال اینجاست که آقای احمدزی چی وقت موفق به حل مشکلات اساسی در کشور خواهد شد؟

توماس روتیگ، محقق شبکهء تحلیلگران افغانستان در یک مطلب به اقدامات آقای احمدزی توجه کرده است.

ادغام دفتر رییس جمهور با ادارهء امور و دارالانشای شورای وزیران افغانستان یکی از اقدامات تازهء رییس جمهور احمدزی است.

آقای احمدزی عبدالسلام رحیمی را به عنوان مسوول این اداره تعیین کرد.

توماس روتیگ، محقق شبکهء تحلیلگران افغانستان در یک مطلب می نویسد، طوری به نظر می آید که این گزینش نمونهء از ارادهء محکم رییس جمهور احمدزی است که می خواهد مسوولیت اداره های حکومتی را به افراد مسلکی و تحصیل کرده بسپارد تا وظایف شان را به طور موثر انجام بدهند و خود را مصروف طرح دسیسه ها نسازند.

توماس روتیگ می نویسد، این مسأله زیاد به این ارتباط می گیرد که دو طرف تا کدام حد از جانب خودشان چهره های نو و تحصیل کرده را به اداره های حکومتی معرفی می کنند.

به باور نویسنده، هر دو اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت گفته اند که خواهان ترتیب لست آن عده از متخصصین جوان شده اند که توانایی خدمت را در اداره های دولتی دارند.

توماس روتیگ نوشته است، گزینش نسبت به تمام کار ها اهمیت کلیدی دارد.

در ادامه گفته شده است روشن نیست که آیا آقای احمدزی و آقای عبدالله می توانند با کوچک ساختن نظام اداری ادارهء را بوجود بیآورند که بر اساس نیازمندی مردم خدمت کند و موثر تمام شود.

توماس روتیگ می نویسد، قضاوت در مورد ایجاد ایتلاف و اثر گذاری اش زمانی صورت گرفته می تواند که دیده شود چی تعداد از وزیر مشاوران دوران ریاست جمهوری حامد کرزی به کار ادامه می دهند.

روتیگ نوشته است، در دورهء ریاست جمهوری حامد کرزی زیاد دیده شده که وزیران، والیان و دیگر مقام های ارشد حکومت پس از برکناری از وظایف شان بخاطر بی کفایتی و دلایل دیگر به عنوان وزیر مشاور به کار گماشته شده اند.

توماس روتیگ به صدور چندین فرمان رییس جمهور احمدزی جهت تنظیم امور و گماشته شدن چند مقام محدود در پُست های حکومتی از سوی او اشاره کرده است.

نویسنده در ادامه می نویسد، اقدام مهم دیگر در برابر رییس جمهور احمدزی تشکیل کابینه است.

به باور نویسنده، گفته می شود که اعضای کابینهء حامد کرزی شاید شامل کابینهء جدید نباشند.

مسألهء مهم در بخش گزینش وزیران اینست که پارلمان افغانستان تا کدام اندازه با حکومت وحدت ملی همکاری می کند.

توماس روتیگ نوشته است، در زمان ریاست جمهوری آقای کرزی اکثر فیصله های پارلمان نادیده گرفته شدند و تعدادی از وزیران بدون گرفتن رای اعتماد از ولسی جرگه به وظایف شان ادامه دادند.

به باور نویسنده، این وضعیت زمینه را برای شماری از اعضای پارلمان مساعد ساخته بود که با نامزد وزیران معامله کنند.

رییس جمهور احمدزی به اعضای پارلمان این را واضح کرد که از دیدار شخصی با وزیران خودداری کنند.

نویسندهء مطلب به سرپرست شدن تمام والیان نیز اشاره کرده است.

توماس روتیگ می نویسد، عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ که در جریان مبارزات انتخاباتی از عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده بود و پس از اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات گفته بود که اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس جمهور منتخب نمی شناسد، به نوشتهء روتیگ حالا برای احمدزی احترام قایل شده است.

روتیگ می نویسد، به نظر می رسد که نور می خواهد به عنوان والی بلخ باقی بماند و از این طریق بالای تجارت خود کنترول داشته باشد.

روتیگ به دیگر اقدامات اشرف غنی احمدزی که در دو هفتهء اول آغاز کارش روی دست گرفته نیز اشاره کرده است، از جمله صدور فرمان حل و فصل بحران کابل بانک.

به نوشتهء روتیگ، رییس جمهور احمدزی با این کار یک تعهد جریان کمپاین انتخاباتی خود را عملی کرد که گفته بود اداره های دولتی را از وجود فساد اداری پاک می کند.

توماس روتیگ می نویسد، اقدامات اخیر آقای احمدزی حداقل در کابل مردم را خوشبین ساخته که سرانجام یک تغییر بوجود خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG