لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

مظاهره چیان: امضای توافقنامه امنیتی با امریکا به ضرر افغانستان است


حزب همبستگی افغانستان با راه اندازی تظاهرات در شهر کابل امضای توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو را محکوم کرده و آنرا در آینده به ضرر افغانستان خواند.

ده ها تن از اعضای حزب همبستگی افغانستان با راه اندازی تظاهرات و سردادن شعار های ضد امریکا و حکومت وحدت ملی از مردم خواستند تا برای دفاع از حق شان بر خیزند.

این تظاهرات روز یکشنبه در جاده میوند شهر کابل راه اندازی شده و برگزار کننده گان آن امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و ایجاد حکومت وحدت ملی را به ضرر افغانستان عنوان کردند.

حفیظ الله راسخ مسوول سیاسی و تشکیلاتی این حزب در صحبت با رادیو آزادی گفت، حضور و ایجاد پایگاه های امریکا در آینده به نفع افغانستان نبوده و توافقنامه امنیتی نباید امضا می شد:

"هدف ما محکوم کردن سیزده سال تجاوز امریکا به خاک افغانستان است و رد توافقنامه امنیتی که با امریکا امضا شده حکومت جدید را هم یک حکومت برآمده از یک انتخابات دموکراتیک نمی دانیم، حکومت معامله است که توسط اوباما و جان کری بوجود آمد این ها هیچگاه نمی توانند صلح و ثبات و پیشرفت اقتصادی را به مردم بیاورند."

مسوولان این حزب همچنان تاکید کردند که امضای توافقنامه امنیتی با امریکا در آینده مشکلات زیادی را به مردم ایجاد کرده و افغانستان به میدان جنگ کشور ها مبدل خواهد شد.

این در حالیست که حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی احمدزی یک روز پس از اجرای مراسم تحلیف رییس جمهور توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و ناتو را امضا کرد.

مظاهره کننده گان همچنان حمایت شانرا از مبارزه زنان کوبانی در سوریه ابراز کرده امریکا، ترکیه و عربستان سعودی را حامیان داعش خوانده و بیرق داعش را آتش زدند.

از سوی هم شماری از مردم عام می گویند که این گونه تحرکات توسط شماری از کشورهای همسایه که نمی خواهند ثبات و پیشرفت در افغانستان به میان آید سازماندهی می شود.

آنان که توافقنامه امنیتی با امریکا را به نفع افغانستان می دانند می گویند که اینگونه تظاهرات سبب بر هم زدن نظم و ایجاد مشکلات در کشور شده و از حکومت می خواهند تا مانع ادامه این گونه حرکت ها شود:

"این حرکت ها از طرف ایران و پاکستان است پول می دهد مردم را بخاطر مداخله امریکا، باید از طرف دولت متوقف شود."

"این تظاهرات کارخوب نیست که انجام می دهند بی نظمی را میندازند."

"توافقنامه امنیتی به نقص افغانستان نیست به فایده افغانستان است لویه جرگه برگزار شد و فیصله شد که این توافقنامه باید امضا شود."

آنان همچنان به این باور اند که عدم امضای توافقنامه امنیتی از سوی رییس جمهور پیشین حامد کرزی سبب بیکاری، مشکلات اقتصادی و گسترش جنگ در افغانستان گردید.

اما اکنون می گویند تلاش روز های نخست رییس جمهور احمدزی برای بهبود وضعیت در کشور و امضای توافقنامه امنیتی آنان را امیدوار ساخته است تا همه مشکلات مرفوع شده و مردم در فضای صلح و امنیت در کشور زنده گی کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG