لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

چی چیز گروه داعش را خوفناک می سازد؟


از استفاده از انفجار های انتحاری در خطوط مقدم دشمن تا کشتار اسیران جنگی تا ترساندن مخالفان شان، جنگجویان دولت اسلامی با توسل به خشونت هر چی تمامتر خود را در میدان جنگ موثر ثابت کرده اند.

پنج چیز است که به این گروه یک نیروی خوفناک می بخشند: حمله های انتحاری، تکتیک های ایجاد ترس، تحرک بالا، جذابیت بین المللی و پیوند خونی.

بسیاری از گروه های جنگجوی از القاعده گرفته تا طالبان از بمب گذاران انتحاری استفاده می کنند، اما هیچ کدام از آنها مانند گروه دولت اسلامی ازین گونه حمله ها در میدان های جنگ به وفور استفاده نمی کند.

ریاض کهواجی از موسسه شرق نزدیک و تحلیل نظامی خلیج در بیروت می گوید که گروه دولت اسلامی جنگجویان فراوانی دارد که حاضر به خودکشی استند:

"به نظر می آید که آنان سیستم خود را دارند که به اساس آن این جنگجویان را ارزیابی می کنند و می بینند که کی افراطی تر و متمایل به خودکشی است و همچنین آماده برای ماموریت شان و هر وقت نیاز بود از آنان استفاده می کنند."

در پهلوی استفاده از حملات انتحاری، گروه دولت اسلامی در تلاش برای ترساندن دشمن از نهایت بی رحمی نیز استفاده می کند.

به گونه مثال، تصاویر سربریدن اسیران جنگی و گروگانان غربی جهان را تکان داده است.

گروه دولت اسلامی از تکتیک ایجاد ترس در برابر غیر نظامیان نیز استفاده می کند.

شورشیان این گروه به گونه معمول مردان که به سن عسکری برابرند را می ربایند و بر آنان تیراندازی می کنند و در مورد جمعیت یزیدی ها، زنان جوان را می ربایند و آنان را به عنوان برده های جنسی می فروشند.

تحرک بالا مورد دیگریست که به گروه دولت اسلامی قوت می بخشد.

شورشیان دولت اسلامی بسیار متحرک اند و توسط موتر های پک آپ در گروه های کوچک ولی با سرعت بالا حرکت می کنند.

جذابیت بین المللی نیز به این گروه قوت بخشیده است.

در ماه جون امسال، این گروه حدود ده هزار جنگجوی داشت که پس از موفقیت هایش در شمال عراق رفته رفته شمار آنان به بین 20 هزار تا 30 هزار جنگجو افزایش یافته است.

بسیاری از تازه وارد ها از دیگر گروه های جنگجوی با اعلام بیعت به دولت اسلامی به این گروه پیوسته اند. اما این گروه افراطی همچنین قادر به جذب هزاران نفر از جهادگران از سراسر جهان، از جمله از اروپا نیز بوده است.

ششانک جوشی همکار انستیتوت خدمات متحده سلطنتی در لندن است. جوشی به این باور است:

" شمار این گروه به صدها و شاید هم به هزارها می رسد. در واقع به نظر می آید که بزرگترین موج جنگجویان خارجی مسلمان در یک میدان جنگ در تاریخ معاصر باشد."

جوشی اشاره می کند که یکی از دلایل که بسیاری از خارجی ها به میدان جنگ می روند این است که سوریه در کنار اروپا موقعیت دارد و جنگجویان می توانند که به سادگی از ترکیه برسند. جهادگران دیگر در افغانستان، سومالیا و یمن به مراتب کمتر به گروه دولت اسلامی دسترسی دارند.

روابط خونی مورد دیگریست که گروه دولت اسلامی را قوت می بخشد.

سرانجام، گروه دولت اسلامی از اشتباهات جنگجویان اسلامی در گذشته آموخته است.

یکی از اشتباهات رقابت با قبایل سنی بر سر قدرت بود، چیزی که نیروهای ایالات متحده در عراق را قادر به تمویل و تسلیح شورش قبیله ای به نام بیداری سنی ها ساخت که با موفقیت توانست اسلامگرایان را در 2006 عقب راند.

امروز، ابو بکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی، در عوض سخت تلاش می کند تا با رهبران قبیله رابطه ایجاد کند؛ و او این کار را به روش سنتی عرب ها انجام می دهد.

به گونه مثال، فبریک بلانشی یک متخصص امور سوریه می گوید او از رییس قبیله می پرسد که دختر خود را به یکی از امیران گروه دولت اسلامی نکاح کند. به گفته ای بلانشی، رهبر گروه دولت اسلامی همچنین از رییس قبیله می خواهد که پسر خود را به صف این گروه برای جنگ بفرستد و به این ترتیب پیوند خونی میان گروه دولت اسلامی و همه قبایل در منطقه ایجاد می شود.

XS
SM
MD
LG