لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

برنده گان جایزهء نوبل 2014 در بخش طبابت اعلان شد


برنده گان جایزهء نوبل سال 2014 میلادی در بخش طبابت
برنده گان جایزهء نوبل سال 2014 میلادی در بخش طبابت

برنده گان جایزهء نوبل سال 2014 میلادی در بخش طبابت اعلان شد. گوران هانسون (Goran Hansson) منشی کمیتهء نوبل در بخش طبابت با اعلان جایزه امسال در این بخش روز دوشنبه ششم اوکتوبر گفت:

"اسامبله نوبل در پوهنتون کارولینسکه، امروز تصمیم گرفت جایزهء نوبل سال 2014 میلادی به جان او. کفه (John O'Keefe) و نصف دیگر آن بطور مشترک به می بریت موزر(May-Britt Moser) و ادوارد موسل (Edvard Mosel) به خاطر کشف حجراتی که یک سیستم جهت یابی مغز را تشکیل می کند، داده شود."

جایزهء نوبل در بخش طبابت از سال 1901 تا سال 2013 میلادی به 104 دانشمند جهان داده شده است که 10 تن آن ها دانشمندان زن بوده اند.

جوانترین دانشمند برندهء جایزهء نوبل در بخش طبابت در سال 1923 میلادی فدریک جی. بانتیگ (Frederick G. Banting) 32 ساله بود که مادهء انسولسن را کشف کرد و کهنسال ترین آن پایتون روس (Peyton Rous) 87 ساله در سال 1966 میلادی بوده است.

جایزه نوبل معتبرترین جایزهءعلمی است که براساس وصیت سرمایه ‌دار و کیمیادان سویدنی، آلفرد نوبل به یک دانشمند داده می شود. آلفرد نوبل را بیشتر به خاطر اختراعش دینامیت می‌شناسند که از آن در ساختن مواد منفجره استفاده شد.

آلفرد نوبل در طول زنده گی‌اش، چندین وصیت‌نامه نوشته است. می گویند، وی از استفادهء نظامی اختراعش ناراحت بود و زمانیکه یک روزنامهء فرانسوی به مناسبت مرگ برادرش لودویگ، اشتباهاً در یک اعلامیه‌ء درگذشت کودکان، آلفرد نوبل را "تاجر مرگ" لقب داد، وی با خواندن آن متاثر شد و تصمیم گرفت تا آخرین وصیت‌نامه اش را بنویسد که آن را به تاریخ 27 نوامبر سال 1895 یعنی حدود یک سال قبل از مرگش نوشته است.

آلفرد نوبل در بخشی از این وصیت نامه اش نوشته است:
"سرمایه ام باید برای خریداری اوراق بهادارمطمین، سرمایه‌گذاری شود و از فایدهء آن هر سال به افرادی که در سال های آینده برای بشریت بهترین ها را به ارمغان دارند؛ جایزه داده شود."

آلفرد نوبل 96 درصد ثروتش را برای بنیانگذاری پنج جایزه علمی اختصاص داد.

براساس این وصیتنامه باید سود حاصل از سرمایهء الفرد نوبل به پنج حصهء مساوی تقسیم می شد. سه حصهء آن دانشمندانی که مهمترین کشف یا اختراع در بخش فیزیک، کیمیا، فیزیولوژی یا طبابت کرده اند و بخش های دیگر آن به نویسندهء در عرصهء ادبیات بهترین اثر را خلق نموده و کسیکه در زمینهء برادری بین ملت‌ها، انحلال یا کاهش نیروهای نظامی، برگزاری یا حمایت از همایش‌های صلح‌ جویانه بهترین کار را کرده، داده می شد، اما اینک با گذشت سال ها بخش های دیگری هم به جایزهء نوبل افزده شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG