لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

توافقنامه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و امریکا امضا شد


پس از ماه ها بحث و انتظار برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و و واشنگتن بالاخره این قرارداد میان افغانستان و امریکا به امضا رسید.

توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن از جانب حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان و جمیز کننگهم سفیر امریکا در این کشور به روز سه شنبه در ارگ ریاست جمهوری امضا شد.

به اساس این قرارداد، پس از سال 2014 میلادی حدود 9800 سرباز امریکایی در افغانستان باقی می مانند و در سال 2016 میلادی به تدریج این کشور را ترک می کنند.

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان که در مراسم امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا حضور داشت آن را به نفع ثبات و رفاه افغان ها و سایر کشور های منطقه خواند.

آقای احمدزی به مردم اطمینان داد که هر ماده این قرارداد با دقت و مشوره بررسی شده است:

" امروز ما شاهد مساوات دولت افغانستان با دولت های همکار خود در دنیا هستیم، به صورت یک دولت مستقل به اساس برداشت منافع ملی خود قراردادی را که به ثبات، خیر و رفاه مردم ما و ثبات منطقه و ثبات دنیاست انجام دادیم مبارک باشد."

توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا بیست و شش ماده دارد.

به اساس امضای این توافقنامه، طرفين برای تقویت امنيت و ثبات در افغانستان، مبارزه با تروریزم، سهم گیری در صلح و ثبات منطقوی و بين المللی و ارتقای توانمندی افغانستان برای دفع تهديدات داخلی و خارجی علیه حاکميت، امنيت، تماميت ارضی، وحدت ملی و نظام مبتنی بر قانون اساسی این کشور، به تقویت همکاری های نزدیک با یکدیگر ادامه می دهند.

این قرارداد برای ده سال از تاریخ اول جنوری 2015 میلادی پس از آن نافذ می گردد که طرفین از مجاری دیپلوماتیک در مورد تکمیل شرایط قانون گذاری داخلی شان که برای انفاذ این قرارداد لازم می باشد، به یکدیگر اطلاع بدهند.

توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن الی اخیر سال 2024 میلادی نافذ است.

اما این توافقنامه می تواند با توافق کتبی طرفین و یا توسط هر یک از دو طرف با ارائه اطلاعیه کتبی به طرف دیگر از طریق مجاری دیپلوماتیک فسخ گردد.

در این حال جمیز کننگهم سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی در کابل این مساله را سبب حفظ و تقویت روابط میان دو کشور خواند.

آقای کننگهم گفت که آنان در حفظ روابط شان با افغانستان متعهد بوده و خواهان یک آینده بهتر برای این کشور اند:

"امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا باعث تحکیم روابط بیشتر متقابل ما جهت حفظ و تقویت مشارکت دومدار میان دو کشور می گردد.

امریکا به روابط با افغانستان و افغان ها ارزش قایل است و ما برای آینده بهتر برای افغانستان متعهد هستیم."

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیوی حکومت وحدت ملی که در مراسم امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن حضور داشت این اقدام را جهت ایجاد امیدواری های بیشتر مردم و تامین صلح و ثبات در کشور و منطقه مثبت و بر جا خواند.

در کنار امضای این توافقنامه، تفاهمنامه "سوفا" میان ناتو و حکومت افغانستان نیز در همین روز به امضا رسید.

موریس یوخیمز نماینده ملکی ناتو که این قرار داد را با مشاور امنیت ملی رییس جمهور احمدزی امضا کرد گفت با امضای این قرارداد دوازده هزار عسکر بین المللی در چهارچوب همین تفاهمنامه پس از سال 2014 میلادی به حضور شان در افغانستان ادامه خواهند داد.

شماری از کارشناسان افغان هم می گویند، امضای سند امنیتی و دفاعی افغانستان با امریکا تعهد مثبت میان نیرو های افغان و امریکایی ایجاد می کند و به باور آنان برای محافظت تمامیت ارضی افغانستان و جلوگیری از مداخلات همسایه ها موثر است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG