لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

عربستان سعودی برای همکاری با پروسه صلح آماده است


مسفر عبدالرحمان آل غاصب سفیر عربستان سعودی در افغانستان
مسفر عبدالرحمان آل غاصب سفیر عربستان سعودی در افغانستان

مقامات عربستان سعودی می گویند که بشمول پروسه صلح در بخش های مختلف آماده همکاری با حکومت داکتر اشرف غنی احمدزی هستند.

هر چند با خواست های مکرر مقامات افغان عربستان سعودی در سال های گذشته با پروسه صلح افغانستان همکاری لازم نکرده، اما سفیر آن کشور در کابل می گوید که با حکومت جدید این کشور آماده هر نوع همکاری در قسمت تامین صلح و ثبات می باشند.

مسفر عبدالرحمان آل غاصب سفیر عربستان سعودی در افغانستان به رادیو آزادی گفت که کشورش با تمام توان با این کشور همکاری می کند و حکومت شاهی عربستان سعودی علاقمند استقرار صلح و ثبات در این کشور است:

" با تاکید، هر چیزیکه در توان ما باشد با حکومت داکتر اشرف غنی احمدزی دریغ نمی کنیم بخصوص که منجر به تقویت روابط دو کشور گردد.

در این راستا ما یک توافقنامه همکاری نیز با افغانستان داریم که نافذ بوده و تمام جوانب همکاری ها میان دو دولت در آن تعریف شده است.

همچنان پادشاه و حکومت عربستان سعودی دلچسپی زیاد در مورد استقرار صلح و ثبات در افغانستان دارد."

این در حالیست که حکومت قبلی به رهبری حامد کرزی سال ها تلاش کرد تا از طریق عربستان سعودی بخصوص با همکاری پادشاه آن کشور مخالفان مسلح بخصوص طالبان را حاضر به گفتگو های صلح با دولت کند.

اما این تلاش های آقای کرزی با سفر های متعدد و خواست های مکررش از عربستان سعودی به نا کامی انجامید.

در این حال محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان تائید می کند که عربستان سعودی در سال های گذشته وعده هایش را در قسمت همکاری با پروسه صلح عملی نکرده و از آن کشور خواست تا جلو شیخ های سعودی را بگیرد که به گفته وی با طالبان مسلح کمک های مالی می کنند.

آقای وقاد می گوید که عربستان سعودی اگر بخواهد می تواند با روند صلح در این کشور همکاری های خوبی را انجام دهد:

" آنها بر حکومت افغانستان و مخالفان مسلح این کشور تاثیر گذار هستند، همچنان کمک های که از سوی شیخ های عربستان سعودی با مخالفان مسلح صورت می گیرد باید کنترول شود.

در عین حال پالیسی واشنگتن، اسلام آباد و ریاض باید دریک خط واقع شود.

ما امیدوار هستیم که شاه عبدالله با افغان ها همکاری کرده و در آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و مخالفان مسلح نقش مثبت را بازی کند."

در این حال رییس جمهور اشرف غنی احمدزی نیز بعد از مراسم تحلیف در سخنرانی اش بر تامین صلح در افغانستان تاکید کرد و گفت که مخالفان مسلح باید مشکلات خود را با دولت این کشور از طریق سیاسی حل کند.

مردم و کارشناسان افغان هر چند برنامه های کاری حکومت جدید را مهم می دانند اما تاکید می کنند که برای تطبیق آن به تامین صلح و ثبات نیاز بوده که باید در اولویت قرار گیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG