لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

احتمال گسترش گروهء افراطی دولت اسلامی در افغانستان!؟


در میان ترس ازین که گروه افراطی دولت اسلامی شاید به افغانستان گسترش یابد، پیش از پیش نشانه هایی به چشم می خورند که شماری از جنگجویان در منطقه علاقه دارند تا وابستگی شان را با این گروه بنمایانند.

یکی از نشانه ها در ویدیویی نمایان شد که این هفته به رادیوآزادی فرستاده شد.

این ویدیو سه جنگجوی مظنون افغان را نشان می دهد که نقاب بر چهره دارند و زیر بیرق سیاهِ گروه دولت اسلامی نشسته اند.

این سه نفر با صحبت به زبان پشتو با لهجه ای غزنی ادعا می کنند که از گروهِ به نام سازمان اسلامی افغانستان بزرگ نماینده گی می کنند و با ابراز آماده گی می گویند که برای دولت اسلامی و خلیفه اش ابوبکر بغدادی مبارزه می کنند.

سخنگوی ناشناس از همه جنگجویان در افغانستان، مناطق قبایلی پاکستان و مناطق بلوچ نشین پاکستان و ایران می خواهد که تحت بیرق گروه دولت اسلامی با هم بپیوندند.

او به تکرار خواهان حمله بر، به گفته ای خودش، دولت پنجابی پاکستان می شود و رهبران طالبان افغانستان را به خدمت برای منافع اسلام آباد متهم می کند.

این سخنگوی ناشناس از گروه دولت اسلامی به عنوان یگانه قدرت که توانایی به گفته او آزادی هممیهنانش را دارد، ستایش می کند.

اما این ویدیو جزییاتی را در مورد اندازه و قوت گروه دولت اسلامی ازین افراد نمی نمایاند.

این مسأله، دانستن این نکته را ناممکن می سازد که آیا این گروه به گونه ای مستقیم با رهبری گروه دولت اسلامی ارتباط دارد یا نی.

اما، استفاده از سمبول های گروه دولت اسلامی و با احترامی که این سخنگو به آن قایل می شود، اندازه ای شناخت از گروه دولت اسلامی در منطقه و امکان گسترش آن برملا می شود.

برخی از اداره های استخباراتی به این باورند که گروه دولت اسلامی فعالانه دنبال اعضای جدیدی در افغانستان است.

یک دیپلومات روسی در افغانستان این هفته گفت که برخی از منابع گزارش دادند که گروه دولت اسلامی قبلاً دفتری را گشوده است، اما او نگفت که در کجا.

زمیر کابلوف نماینده ای خاص ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در افغانستان در بیست و سوم ماه سپتمبر به خبرگزاری انترفکس گفت که می دانند که حدود صد عضوِ گروه دولت اسلامی در آن جا نفوذ کرده اند.

کابلوف گفته است تا جایی که او می داند گروه دولت اسلامی به طالبان و حتی القاعده به عنوان محافظه کاران و حتی یک مودل تاریخ گذشته می نگرد.

او افزوده است که آنان خود را به عنوان یک ایدیولوژی جدید که تهاجمی تر، خشن تر و پیشرفته تر است، معرفی می کنند.

اگر دولت اسلامی به سوی شرق روی آورد، ممکن است در تقابل طالبان به عنوان یک جبنش جنگجوی حاکم در منطقه قرار گیرد. این همچشمی و مقابله می تواند هم بر سر استخدام افراد جدید و هم جنگجویان مجرب به میان آید.

XS
SM
MD
LG