لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

"در 13 سال گذشته امریکا و پاکستان در افغانستان اهداف خود را دنبال می کردند"


رییس جمهور کرزی برای بار اول با صراحت از دوخواست عمده پاکستان برای همکاری با پروسه صلح در افغانستان پرده برداشت.

حامد کرزی که مدت کارش تا چند روز دیگر به حیث رییس جمهور به پایان میرسد روز سه شنبه در مراسم خدا حافظی با شماری از مقامات دولتی گفت که امریکا و پاکستان در سیزده سال گذشته در افغانستان در جستجوی خواست های خود بوده اند.

آقای کرزی می گوید، امریکا در سال های گذشته در افغانستان خواستار صلح نبود و پاکستان نیز در برابر همکاری در این بخش دوخواست عمده داشت که بگفته او افغانستان هرگز آن را نخواهد پذیرفت:

" تلاش های من برای خاتمه این جنگ در چهارده سال بسیار جدی بوده و بیست بار به پاکستان سفر کردم اما نشد.

دلیل این بود که امریکا صلح را در این کشور نمی خواست و اهداف خود را دنبال می کرد و پاکستان از افغانستان دو خواست داشت یک رسمی شدن خط دیورند که ما هرگز برای آن حاضر نیستیم.

دوم اینکه پاکستان خواستار کنترول سیاست خارجی افغانستان بود. "

آقای کرزی یکبار دیگر تاکید کرد که تامین صلح درافغانستان اول بدست امریکا و بعداً بدست پاکستان است.

رییس جمهور کرزی می گوید که اگر امریکا و پاکستان با پروسه صلح در افغانستان تلاشهای صادقانه نکنند، صلح در این کشور تامین نخواهد شد.

او که به روز دوشنبه هفته آینده قدرت را رسماً به اشرف غنی احمدزی رییس جمهور منتخب افغانستان خواهد سپرد گفت که حکومت ملکی پاکستان طرفدار ایجاد روابط خوب با افغانستان می باشد.

اما آقای کرزی افزود که حلقات داخلی و خارجی در پاکستان وجود دارد که باعث ایجاد موانع در این قسمت میشود:

" رهبران ملکی پاکستان آصف علی زرداری و میا نوازشریف هم با هند و هم با افغانستان خواستار روابط خوب بوده اما آنان را نمی گذارند.

امروز حالات که در پاکستان جریان دارد علت آن این است که دستان غرض آلود داخلی و خارجی در آن کشور وجود دارد. "

این اظهارات در حالی است که کارشناسان سیاسی و حتی مردم عام تلاش های حکومت در بخش صلح را در سال های گذشته انتقاد کرده و می گویند که در این قسمت مقامات افغان نظر واحد نداشتند.

آنان می گویند که حکومت جدید وحدت ملی به رهبری اشرف غنی احمدزی باید از راه های مختلف تلاش کند تا طالبان و مخالفان مسلح دیگر با پروسه صلح پیوسته و جنگ در این کشور پایان یابد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG