لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

داد رس: خارجی ها با رها کردن زندانیان پاکستانی حاکمیت ملی افغانستان را نقض کردند


رهایی چهارده زندانی طالب پاکستانی از زندان بگرام با عکس العمل تند کمیته رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام روبه رو شده است.

عبدالشکور داد رس یک عضواین کمیته می گویدکه نیروهای امریکایی با رها کردن زندانیان پاکستانی از محبس بگرام حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرده اند.

آقای داد رس درصحبت با رادیو آزادی دراین باره چنین گفت:

" اکنون یک خارجی که در افغانستان متهم بوده به این معنا است که غیر قانونی به خاک افغانستان وارد شده اند.

چرا نیروهای خارجی این زندانیان را رها کرده اند؟

این نقض قوانین و حاکمیت ملی افغانستان است،از کشورهای جهان که حضور نظامی درافغانستان دارند و ادعای تامین صلح در افغانستان دارند می خواهیم تا به قوانین افغانستان احترام بگذارند. "

اخیراً گزارش گزاش های به نشر رسیدند که بار دیگر نیروهای امریکایی، چهارده تن از زندانیان نظامی پاکستانی را از بند رها کرده اند.

رهایی این زندانیان تنها با عکس العمل کمیته رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام خلاصه نمی شود بلکه این کار نیروهای امریکایی وزارت امور داخله افغانستان را نیزخشمگین ساخته است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست خبری درکابل گفت که رهایی این زندانیان برای نظامیان افغان بسیار خطرناک است:

" زندانیان و تروریست های که از زندان ها رها می شوند دوباره به جنگ برمی گردند. از سوی هرکسی که رها شوند ما مخالف آن هستیم این چهارده زندانی کسانی بودند که از میدان های جنگ های جنگ گرفته شده بودند و در برابر مردم افغانستان می جنگیدند. و برای نیروها این زندانیان خطرناک هستند. "

خواستیم در این باره دیدگاه آیساف را در کابل نیزداشته باشیم، اما دفتر آیساف درکابل گفت که نماینده آنان در کابل حضور ندارد.

در عین حال سفارت امریکا درکابل از حرف زدن دراین باره خود داری کرد و گفت که به این موضوع باید آیساف پاسخ بدهد.

قبلاً نیز دها تن از زندانیان نظامی پاکستانی از همین زندان بگرام از سوی نیروهای امریکایی رها شده اند.

این درحالیست که شماری از و اعضای ولسی جرگه افغانستان هم در این مورد از خود عکس العمل نشان داده اند.

صادقی زاده نیلی و فرهاد مجیدی دو تن از این وکلا به رادیو آزادی گفتند:

" این کار تآثیر منفی بر اعتماد مردم بر حکومت تازه افغانستان و روابط نیروهای خارجی با حکومت تازه افغانستان خواهد داشت. "

" پیش این متآسفانه این کار از سوی حکومت افغانستان نیز صورت گرفته.

باید بگویم که ارزش خون نیروهای خارجی برای خودشان بسیار ارزش دارد، این تنها نیروهای افغان است که خودن شان ارزش نداشته و بارها زندانیان خطرناک رها شده اند. "

پس از آنکه مسوولیت زندان بگرام از نیروهای خارجی به حکومت افغانستان تسلیم داده شد، حکومت افغانستان اعلام کرد که تمامی زندانیان بی گناه دراین زندان را رها می کند.

این درحالیست که نیروهای امریکایی ادعا داشتند که تمامی این زندانیان از میدان جنگ گرفتار شده اند.

این تصمیم حکومت افغانستان، عکس العمل تند ایالات متحد امریکا را برانگیخت و حتا پای بسیاری از مقام های برجسته اینکشور را به افغانستان کشانید.

امریکا در آن وقت هشدارداد که حکومت افغانستان با این تصمیم اش امریکا را به گرفتن تصمیم به گزینه صفر وا می دارد و افغانستان را با بحران مواجه می سازد.

اما سلسله رها سازی زندانیان از محبس بگرام هنوز هم ادامه دارد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG