لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

اوباما جلسهء روز چهارشنبه شورای امنیت را ریاست می کند


بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا روز چهارشنبه با ریاست از جلسهء شورای امنیت سازمان ملل متحد از پانزده عضو آن شورا خواهد خواست تا بر مسودهء مصوبهء رای دهند که 193 عضو سازمان ملل متحد را مجبور می سازد تا از پیوستن شهروندان شان به سازمان های تروریستی جلوگیری کنند.

این مصوبه یک بخش از آن ستراتیژی است که تلاش های بین المللی را بر ضد جنگجویان گروهء دولت اسلامی در عراق و سوریه توسعه می دهد.

در حالیکه ایالات متحدهء امریکا حملات هوایی را بر ضد جنگجویان گروهء دولت اسلامی افزایش داده است، برای وسعت بخشیدن تلاش های نظامی بر ضد این گروه در صدد یافتن متحدان بین الملیست.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی ایالات متحدهء امریکا به خبر نگاران گفته است:

"ما براساس قوانین بین المللی مسوولیت های فعلی خودرا افزایش می دهیم و برای مبارزه با تندروی، مرکز آن را مورد هدف قرار می دهیم و این نکته بخش اساسی تلاش ها برای جلوگیری از تروریستان خارجیست."

مقامات امریکایی می گویند، در صفوف جنگجویان گروهء دولت اسلامی و گروه النصره، حدود 15 هزار شهروند حدود هشتاد کشور جهان به شمول 24 شهروندان امریکایی شامل اند و حدود دو هزار جنگجو از غرب آمده اند.

اخیراً بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا هنگام اعلان ستراتیژی ضد جنگجویان گروهء دولت اسلامی، اظهار داشت:

"ما از ایتلاف کشورهای رهبری خواهیم کرد که در این جنگ سهم دارند. این امریکا نیست که در برابر گروهء دولت اسلامی قرار دارد، این مردم آن مناطق است که بر ضد گروهء دولت اسلامی قرار دارند، جهان بر ضد آنهاست."

به نوشتهء آژانس خبری دی. پی. آی. آلمان مسالهء یکجا شدن جنگجویان خارجی با گروهء دولت اسلامی بعد از دههء 1980 که حدود بیست هزار اتباع خارجی در جنگ بر ضد اتحاد شوروی سابق سهم گرفتند، بزرگترین یکجا شدن جنگجویان جهان به شمار می رود.

انتظار می رود که مسودهء ترتیب شده توسط امریکا را روسیه و چین هم بپذیرند، زیرا شهروندان این کشور ها نیز به صفوف این گروه جهادی پیوسته اند و مسالهء پیوستن جنگجویان خارجی، مهمترین نکتهء توافق بین قدرت های جهانیست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG