لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان هفته آینده برگزار میشود


اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان
اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان

توقع می رود، رییس جمهور جدید افغانستان روز دوشنبه آینده سوگند وفاداری یاد کند.

کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه بدون اینکه تعداد رای کاندیدان را مشخص سازد، اشرف غنی احمدزی را برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلان کرد.

طاهر زهیر سخنگوی تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است رییس جمهور جدید روز دوشنبه هفتهء آینده مراسم تحلیف را بجا آورد.

"احتمالاً روز دوشنبه هفتهء آینده روز انجام مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان، داکتر صاحب اشرف غنی احمدزی خواهد بود."

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله پس از گفتگو و تماس ها در جریان چند هفتهء گذشته، دیروز موافقتنامه را در باره چگونگی حکومت وحدت ملی امضاء کردند.

این موافقتنامه پس از مخالفت ها، تهدید ها و حتی گفتگو های تند طرفداران هر دو تیم بدست آمده است. طاهر زهیر می گوید، با اعلان دیروز بحران انتخاباتی در افغانستان نیز پایان یافت:

"ملت افغانستان بسیار خوشحال و مسرور از آن است که اعلان نتایج انتخابات نقطهء پایان به همهء جنجال ها، گرفتاری ها و مشکلات گذاشت که مردم از ناحیه آن رنج می بردند."

اما با وجود اعلان نتایج نهایی انتخابات و توافق روی چگونگی حکومت وحدت ملی، نگرانی ها در مورد آیندهء افغانستان به طور کلی از بین نرفته اند.

مردم هنوز هم می پرسند که آیا بحران انتخابات واقعاً خاتمه یافته است؟ توماس روتیگ تحلیلگر آلمانی شبکه کارشناسان افغانستان به ادامهء حکومت وحدت ملی در این کشور امیدوار است.

توماس روتیگ در صحبت با رادیو آزادی این احتمال را رد کرد که گویا پس از ایجاد حکومت وحدت ملی دشمنی سابق هر دو تیم دوباره بروز خواهد کرد:

" افغانستان و افغانان تصمیم گرفته اند که کشور شان به کشور دیموکراتیک مبدل شود که انتخابات و تشکیل چنین یک حکومت جزی آن است. همچنان مهم این است که بدانیم حکومت های ایتلافی که قوای سیاسی متحد با برنامه های مختلف دارند، در سایر کشورها نیز نتیجه داده اند. بناءً به یک سازش نیاز است. اما این سازش باید بر اساس خواست افغانان باشد."

این تحلیلگر آلمانی شبکه کارشناسان افغان در ادامه صحبت خود گفت، هر چند ضمانتی برای آینده وجود ندارد، اما افغانان از این بحران خیلی خسته شده اند:

" من امیدوارم که این برای افغانستان حداقل یک موفقیت را به بار آورد و فکر می کنم که راه گشاه برای اعضای حکومت آینده باشد تا این امر را به پیروزی برسانند. برای این کار هیچ ضمانتی وجود ندارد. اما در این عرصه امید ها و فشار ها از سوی خود افغانان نیز وجود دارند که بعد از انتخابات چشم به راه این روند طولانی بوده و خیلی خسته شده اند. امیدوارم که آرزوها و نیازمندی های افغانان در محراق اهداف حکومت آینده باشد، نه اینکه چند چوکی."

در این میان، نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان از پایان بحران انتخاباتی در این کشور استقبال کرده است.

یان کوبش به اشرف غنی احمدزی به حیث رییس جمهور آینده افغانستان تبریکی داده گفته است که با اعلان رییس جمهور جدید، افغانستان برای اولین بار به انتقال دیموکراتیک قدرت یک گام دیگر نزدیک شد.

رییس جمهور کرزی نیز به اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید، تبریک گفته و از گفتگو های موفقانهء هر دو تیم در مورد چگونگی حکومت وحدت ملی استقبال کرده است.

در اعلامیهء که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به نشر رسیده در مورد مراسم تحلیف رییس جمهور آینده چیزی گفته نشده، اما نوشته که رییس جمهور کرزی به اشرف غنی احمدزی به حیث رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله به حیث رییس اجراییوی تهنیت گفته و از همکاری خود با حکومت آینده ابراز آماده گی کرده است.

XS
SM
MD
LG