لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

یک عضو تیم تحول و تداوم: ایران خواهان تاخیر در اعلان نتیجهء انتخابات شده است


به باور تیم تحول و تداوم، ایران تلاش دارد تا بخاطر برآورده شدن خواست های عبدالله عبدالله زمینه تاخیر در اعلان نتیجه انتخابات افغانستان را فراهم بکند.

یک عضو برجسته این تیم که نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت، دیدار اخیر سفیر ایران در کابل با رییس جمهور کرزی جز ازتلاشهای اینکشور برای برهم زدن انتخابات افغانستان بوده است.

این عضو تیم تحول وتداوم هم چنان گفت که سفیر ایران درملاقات اخیرش با رییس جمهورکرزی در ارگ ریاست جمهوری، خواهان تاخیر دراعلان نتیجه انتخابات افغانستان شده است.

دراین حال برخی از منابع در ارگ ریاست جمهوری هم تایید کرده اندکه محمد رضا بهرامی سفیر ایران درکابل سه روز پیش با رییس جمهورکرزی ملاقات کرده است.

باآنکه این منبع در ارگ مشخص نساخت که حامدکرزی با سفیرامریکا روی کدام مسایل صحبت کرده، اما تاکید کرد که اخیراً روی زبان هریک از مهمانان درارگ ریاست جمهوری، موضوع انتخابات بوده است.

در یک اعلامیه مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیزگفته شده که رییس جمهور کرزی در ملاقات اش با نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته که افغانستان نباید میدان رقابت های کشورهای خارجی گردد.

در عین حال ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس رویترزگفته است، رییس جمهورکرزی از امریکا خواسته است که به شمول ایران سایرکشورهای منطقه را درموضوع انتخابات افغانستان دخیل بسازد.

خواستیم تا دراین مورد نظرمسوولان سفارت ایران درکابل را نیزداشته باشیم، اما یک مسوول دراین سفارت گفت که کارمندان شان رخصت هستند و وی هم از دادن نظر دراین باره خود داری کرد.

درعین حال محمدالله حیدری معاون دفتر انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی در صحبت با رادیو آزادی از این موضوع، ابراز بی خبری کرده است:

" من تا هنوز چنین خبری را نشنیده ام و اولین بار است که از طریق شما می شنوم، ما هیچ در جریان این گپ نیستیم. "

اما حاجی سید داود یک تحلیلگر افغان می گوید، ایران درسیزده سال گذشته همواره تلاش کرده که اهداف امریکا دربخش تامین و ترویج دیموکراسی در افغانستان را با مشکلات روبرو بسازد.

به باور آقای سید داوود، ایران تلاش دارد که در افغانستان حکومت روی کار آید تا این کشور به آسانی در امور آن، مداخله کند:

" بدون شک ایرانی ها به همین تلاش هستند که اینرا به جهان غرب بخصوص امریکا اینطور وانمود بسازند، تلاش های که شما در سیزده سال در افغانستان در ارتباط دیموکراسی، حقوق بشر، جامعه مدنی و آزادی بیان انجام دادید، کدام نتیجه نداشته است و تلاش های امریکا درافغانستان منجر به ناکامی شده است، من فکر می کنم که هدف عمده و اساسی همین بوده است. "

برخی از تحلیگران با توجه به همین حساسیت موضوع، از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته اندکه کارهای خود را به طور مستقلانه انجام بدهد.

این درحالیست که قبلاً کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود، به فرمایش هیچ جناحی گوش نخواهند داد و پس ازتکمیل شدن تمامی کارها، نتیجه انتخابات را اعلان خواهند کرد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG