لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

نور: طبق قانون، نتیجه نهایی انتخابات را اعلام می کنیم


کمیسیون مستقل انتخابات با دیگر از دونامز ریاست جمهوری خواست تا هرچه زودتر به موافقه سیاسی برسند.

مسوولان این کمیسیون می گویند، اگر بازهم این دونامزد برسر ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان به نتیجه نرسند و گفتگوهای شان همچنان ادامه یابد، کمیسیون انتخابات نتیجه ی نهایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.

نورمحمد نور سخنگوی این کمیسیون ازکمیسیون شکایت های انتخاباتی نیز خواست تا فیصله نهایی اش را در ارتباط به تفتیش آراء انتخابات پایان دهد.

آقای نور روزچهارشنبه درصحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" تاکید می کنیم که کمیسیون هیچگاهی انتظار مذاکراتی که میان دونامزد صورت گرفته و می گیرد نمی باشد و هنگامی که فیصله و میکانیزم های که در قانون ذکر شده پایان یابد،ما نتیجه ی نهایی را اعلام می کنیم. "

این درحالی است که فضل الرحمن اوریا سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی روزسه شنبه در صحبت با رادیو ازادی گفت که اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافق دونامزد برسر ایجاد حکومت وحدت ملی، برای آنان پذیرفتنی نیست.

از سویی هم بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه ی افغانستان نیز تآکید کرده که حکومت آینده اینکشور باید براساس آرای مردم تشکیل شود.

فهیم نعیمی سخنگوی این نهاد به رادیو آزادی گفت که آینده افغانستان بدون انتخابات بدیلی ندارد:

" هیچ گونه رژیمی و حکومتی در آینده مشروعیت نخواهد داشت مرگ اینکه بر اساس آرای مردم بمیان نیامده باشد.

اگر مثلاً سناریویی حکومت موقت و یا ادولت ا نتقالی مطرح می شود و ما بر اساس آن پیش بریم، در حقیقت سیزده سال به عقب بر خواهیم گشت. "

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که گفتگوها برای ایجاد حکومت وحدت ملی و چگونگی صلاحیت های رئیس اجرایه یی درآن، ازچند روزبدینسو میان دونامزد جریان دارد، اما ظاهراً نتیجه یی به همراه نداشته است.

از سویی هم شماری از آگاهان بدین باورند که باید جامعه ی جهانی و مقام های امریکایی برای پایان دادن به این بن بست بالای هردو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فشار بیاورند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG