لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

طرح قرارداد همکاری اوکرایین با اتحادیهء اروپا تصویب خواهد شد


اعضای پارلمان اروپا هنگام رای گیری در مورد قرارداد همکاری با اوکرایین
اعضای پارلمان اروپا هنگام رای گیری در مورد قرارداد همکاری با اوکرایین

قرار است بطور همزمان پارلمان های اتحادیهء اروپا و اوکرایین طرح قرارداد همکاری های نزدیک را تصویب کنند.

پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین این تصویب همزمان برنامه ریزی شدهء طرح قرارداد همکاری را "لحظهء تاریخی" خوانده است که دورنمایی آیندهء اوکرایین متمایل به غرب را تعیین خواهد کرد.

قرار داد همکاری با اتحادیه اروپا روابط نزدیک سیاسی و همکاری های اقتصادی را بین اوکرایین و اتحادیهء اروپا تامین خواهد کرد.

عدم امضای این قرارداد توسط ویکتوریانکوویچ رییس جمهور سابق اوکرایین باعث آغاز تظاهرات در آن کشور شد و به مناطق شرقی اوکرایین سرایت کرد که شورشیان طرفدار روسیه به خاطر جدا شدن از کیف می جنگنند.

با آنکه پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین به تاریخ 27 جون بخش اقتصادی این قرارداد را امضا کرده است، اما به تاریخ 12 سپتامبر اتحادیهء اروپا و اوکرایین توافق کردند تا تطبیق قرارداد تجارت آزاد را تا ختم سال 2015 میلادی به تعویق بیاندازند.

کیف و غرب مسکو را متهم به اعزام عساکر به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکرایین و الحاق شبه جزیرهء کریمیا می کنند که گویا برای سرزنش نمودن اوکرایین از اتخاذ راه نزدیک شدن با اتحادیهء اروپا صورت گرفته است.

مسکو بی ثبات ساختن شرق اوکرایین را با استفاده از اسلحه و عساکر رد می کند.

این در حالیست که انگیلامرکل صدراعظم آلمان می گوید، برای آنکه برنامهء صلح کارا باشد، روسیه باید عساکرش را از اوکرایین خارج سازد.

انگیلامرکل به تاریخ 15 سپتامبر در جریان صحبت تلیفونی با ولادیمیرپوتین رییس جمهور روسیه گفت، خروج عساکر باید با تامین امنیت کامل سرحدات اوکرایین و روسیه همراه باشد، تا از رسیدن اسلحه به جدایی طلبان در شرق اوکرایین جلوگیری شده بتواند.

به تاریخ 15 سپتامبر از وقوع بر خورد های تازه در شهر دونتسک که در تصرف شورشیان قرار داد گزارش داده شده که تازه ترین تخطی از آتش بس نافذ شدهء پنجم سپتامبر است.

مطبوعات محلی کیف گزارش داده اند که پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین روی برنامهء کار می کند تا برای ختم جنگ های که در اثر آن تا اکنون حدود 2600 تن کشته شده اند، به مناطق لوهانسک و دونتسک یک "موقف خاص" داده شود.

گفته می شود که بر اساس این برنامهء پتروپروشینکو به جدایی طلبان مناطق لوهانسک و دونتسک برای سه سال خود مختاری و اجازهء ایجاد روابط نزدیک با مناطق همسایه در روسیه داده خواهد شد. همچنان شورشیان مسلح اجازه خواهند یافت تا پولیس خودرا ایجاد کرده و در ماه نوامبر سال جاری انتخابات را برگزار کنند.

بر اساس آخرین گزارش ها پارلمان اوکراین لایحه دادن اختیارات بیشتر به مناطق شرقی آن کشور را امروز تصویب کرد.

رای گیری برای تصویب این لایحه امروز در عقب دروازه های بسته پارلمان صورت گرفت. براساس این لایحه، به مناطق لوهانسک و دونتسک به مدت سه سال خودمختاری گسترده تری داده می شود و در هفتم دسامبر در این مناطق انتخابات محلی برگزار خواهد شد.

رییس جمهور اوکراین می گوید، این لایحه تصویب شده حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را تضمین می کند.

همچنان لایحه عفو عمومی کسانی که در حوادث دونتسک و لوهانسک دست دارند نیز از سوی پارلمان تصویب شد.

این لایحه جزی از پنج نکات است که بر اساس آن آتش بس در پنجم سپتامبر میان کیف و جدایی طلبان طرفدار روسیه برقرار شد.

ایگور پلوتنسکی رهبر جدایی طلبان در لوهانسک می گوید، این لایحه تصویب شده یک فرصت برای برقراری صلح است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG