لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

بسم الله محمدی: فعالیت اردو باید از مسایل سیاسی دور باشد


بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان

در حالی که از حکومت کنونی افغانستان روزهای اندک باقی مانده است، وزارت دفاع افغانستان ابراز امیدواری کرده که منسوبین اردو باید به دور از دخالت در انتخابات و مسایل سیاسی، وظایف شان را با روحیه ملی انجام بدهند.

این مطلب را بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان روز پنجشنبه در محفل فراغت دو هزار و نود افسر و سرباز اردو از یک مرکز تعلمات نظامی در کابل بیان کرد.

آقای محمدی خطاب به سربازان که تازه از این دوره آموزشی فارغ شده بودند گفت که منسوبین اردو یک تشکیل واحد از اقوام مختلف هستند و نباید به مسایل سیاسی و انتخاباتی دخیل شوند:

" اردو ما و شما در مسایل سیاسی و انتخابات بی طرف بوده و همیشه تاکید کرده ایم که به سیاست داخل نشوند. ما در پیشگاه خداوند، دولت و مردم متحد هستیم که اردو را بی طرف نگهمیداریم. این وظیفه سیاست مداران ما است که به توافق برسند و مشکلات در رابطه به انتخابات و سیاست را حل کنند. "

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اخیراً برخی از تحلیگران ابراز نگرانی کردند که گویا نیروهای افغان در مسایل سیاسی و انتخاباتی دخیل شده اند.

این درحالیست که در آستانه بیرون شدن قسمتی از نیروهای خارجی از افغانستان وزیر دفاع کشور گفت که چهارمین مرحله انتقال مسوولیت های امنیتی از قوت های خارجی به نیرو افغان به پایان رسیده و مرحله پنجم آن نیز تا پایان سال جاری میلادی تکمیل می شود.

به گفته مسوولان این وزارت، در حال حاضر هشتاد درصد مسوولیت های امنیتی را منسوبین اردو بر عهده دارند و در دو سال اخیر اکثر عملیات را بدون همکاری نیرو های خارجی موفقانه انجام داده اند.

در عین حال شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان گفت که، افسران کشور باید متوجه باشند که دشمنان مردم افغانستان با لباس طالب با آنان مصروف جنگ اند:

" براداران، ما با اشخاص به نام طالب می جنگیم. اما در حقیقت آنان تنها طالب نه بلکه دشمنان خارجی این کشور هستند که به اشکال مختلف در داخل کشور و خارج از کشور به بی اتفاقی مردم افغانستان و از بین بردن خاک افغانستان شب و روز کار می کنند. به این باید متوجه باشیم که دوست و دشمن خود را بشناسیم. "

به اساس معلومات وزارت دفاع، هم اکنون نزدیک به نود و پنج هزار منسوب اردو با ظرفیت های قابل اطمینان در کشور وجود دارند.

آگاهان امور نیز کمیت این تعداد اردو را کافی عنوان کرده، اما تاکید کردندکه باید به آموزش و تجهیز اردوی ملی افغانستان توجه لازم صورت گیرد.

آرزو

XS
SM
MD
LG