لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

نور: تا فردا پروسه باقی مانده کار تخنیکی انتخابات، پایان میابد


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید، در مورد حدود 15 درصد چک لست ها روز جمعه در جلسه علنی تصمیم گرفته میشود که به این اساس پروسه تخنیکی انتخابات خاتمه میابد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت که علاوه بر این، چند مورد جمع بندی چک لست ها باقی مانده است که آن هم تا روز جمعه تکمیل میشوند:

" تمام جمع بندی نتایج تا چاشت فردا تکمیل میشود و گفته میتوانیم امروز به جز چند مورد محدودی که باقی مانده است که باید پروسس شود باقی مانده است دیگر همه تکمیل و پروسس شده است. "

روند تفتیش صد درصدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته پایان یافت و به گفته کمیسیون انتخابات تنها دو بخش پروسه تخنیکی یعنی، جمع بندی برخی چک لست ها و ابطال آراء روبه تکمیل شدن است.

آقای نور گفت پس از تکمیل روند تخنیکی به هر دو نامزد ریاست جمهوری 24 ساعت مهلت داده می شود تا در مورد پروسه تخنیکی شکایات شانرا ثبت کمیسیون شکایات انتخاباتی کنند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات ابراز امیدواری کرد که قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات هر دو نامزد ریاست جمهوری بر سر تشکیل حکومت و حدت ملی به توافق برسند.

هرچند آقای نور از تاریخ مشخص اعلام نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چیزی نگفت اما وی افزود که به هر صورت نتایج انتخابات تا چند روز محدود اعلام می شود:

" کمیسیون انتخابات امیدوار است تا اعلان نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هر دو کاندید بلاخره روی حکومت وحدت به توافق برسند اما اگر به موافقه نمی رسند کمیسیون انتخابات بیشتر از این مردم را در انتظار نمی گذارد و نتیجه که از تفتیش صد درصدی به میان آمده است آنرا با مردم شریک بسازد. "

این درحالیست که اشرف غنی احمدزی یکی از دو نامزد ریاست جمهوری شام دیروز از کمیسیون انتخابات خواست که نتیجه انتخابات را درچند روز آینده اعلام کند.

آقای احمدزی از رقیب اش عبدالله عبدالله نیز خواست که در حکومت وحدت ملی با وی یکجا شود اما تاکید کرد حکومتی که به دوسته تقسیم شود نمیتواند مشکلات در کشور را حل کند.

عبدالله عبدالله که ناظرین وی روند تخنیکی انتخابات را تحریم کرده اند، گفته که نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت.

برخی هواداران آقای عبدالله گفتند اگر نتیجه انتخابات اعلان شود پس آنان دست به اعتراضات مدنی خواهند زد.

اما اشرف غنی احمدزی از رقیب اش عبدالله عبدالله خواسته که با وی دست اتفاق بدهد تا بتوانند یک حکومت وحدت ملی پاسخگو و کار آرا تشکیل دهند.قآ

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG