لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

بن کی مون: هر دو نامزد افغان، برای تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق برسند


سرمنشی ملل متحد بن کی مون دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان را تشویق نمودم که برای تشکیل حکومت وحدت ملی به یک موافقت برسند.

این پیشنهاد بعد از آن صورت می گیرد که عبدالله عبدالله بار دیگر خود را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برنده اعلان کرده و گفت نتایج تفتیش آرا که توسط ناظرین بین المللی نظارت می شد برایش قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس این سخنان رهبر تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی امیدواری را برای تشکیل حکومت مشترک وحدت ملی به مشکل رو به رو می سازد.

به اساس توافقی که به میانجیگری ایالات متحده امریکا ایجاد شد دو کاندید موافقه کردند که سازمان ملل بر تفتیش تمام هشت میلیون رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نظارت می کند و در نهایت کاندیدی که پیروز شود با کاندید بازنده حکومت وحدت ملی را تشکیل می دهد.

در یک اعلامیه سرمنشی ملل متحد که دیروز نشر شد از هر دو کاندید عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی تقاضا می شود که به اساس این تعهدات خود که در 12 هم ماه جولای به میانجیگری وزیر خارجه امریکا جان کری اعلان کردند، به تشکیل حکومت وحدت ملی موافقه کنند.

روز هشتم ماه اگست عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی رسماً یک موافقتی را امضا کردند که نتایج تفتیش عمومی را قبول می کنند و حکومت وحدت ملی را می سازند.

در اعلامیه سازمان ملل متحد همچنان آمده است که افغانستان در یک مرحله حساس و خطرناک قرار دارد و به همکاری واقعی نیاز است تا از تهدیدهای که افغانستان با آن مواجه شده جلوگیری شود.

به گفته ملل متحد از این تهدیدها صرف می توان به شکل مشترک جلوگیری نمود.

تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هفته قبل تمام شد و به گفته سرمنشی ملل متحد نتاییج آن باید به زودی اعلان شود و ضرور است که کاندیدان تعهدات خود را به جا آورند تا اولین بار در تاریخ افغانستان قدرت به شکل صلح آمیز انتقال نماید.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید کارهای تخنیکی روند تفتیش آرا در هفته جاری تکمیل می شود، به تعقیب آن به کاندیدان برای شکایات یک روز وقت داده می شود و بعد کار به کمیسیون شکایات سپرده می شود تا وظایف خود را انجام دهد.

بعد از آن پیشنهادات به سیستم کمپیوتری کمیسیون مستقل انتخابات داخل شده و نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلان می شود.

XS
SM
MD
LG