لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

امریکا: نامزدان افغان باید به نتایج پروسه تفتیش آراء متعهد باشند


ایالات متحده امریکا از کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان می خواهد نتایج تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را احترام نمایند.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید، داکتر عبدالله بارها تاکید نموده است که وی از قانون اساسی اطاعت می کند.

ساکی گفت ما از کاندیدان و حامیان شان انتظار داریم به پروسه انتخابات و نتایج این پروسه پابند بمانند.

خانم ساکی ابراز داشت که عبدالله عبدالله با وجودی که تاکید دارد برنده انتخابات شده است، از حامیان اش خواسته است از خشونت بپرهیزند.

ساکی گفت:

" به نظر ما پروسه تفتیش هنوزهم تحت نظارت ملل متحد جریان دارد. فکر می کنم تایید شده که بخشی از این پروسه تکمیل شده است.

کارهای بیشتر نیاز به انجام شدن دارند. داکتر عبدالله مکرراً ابراز داشته است که از قانون اساسی اطاعت خواهد کرد و ما برای اقدام بعدی به همکاری با کاندیدان ادامه میدهیم. "

این بیانات سخنگوی وزارت خارجه امریکا بعد از آن ایراد شد که داکتر عبدالله عبدالله یکی از کاندیدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت، پروسه سیاسی با بنبست مواجه شده است و هرگز حکومتی را نمی پذیرند که بر اساس تقلب ایجاد شده باشد.

آقای عبدالله در سخنرانی در کابل ضمن ابراز این مطلب، تیم خودش را برنده انتخابات اعلان نموده گفت:

" ما برنده انتخابات براساس رای واقعی و پاک مردم افغانستان هستیم، برنده انتخابات بودیم و هستیم. "

داکتر عبدالله همچنان گفت که هرگز خواهان اعتراضات خشونت آمیز نیستند و نبوده اند و حق خود را از راه اعتراضات مدنی طلب می کنند:

" در هیچ مرحلهء ما طرفدار خشونت نبوده ایم، هیچ وقت ما خشونت را توصیه نکرده ایم، آنرا تجویز نمی کنیم آنرا تایید نمی کنیم. ما حق خود را از طریق اعتراضات مدنی طلب کرده ایم. "

آیا این بیانات آقای عبدالله و ادامه اعتراضات به گونهء میتواند روی اظهارات یک هفته قبل والی بلخ مهر تایید بگذارد.

کارشناسان می گویند بیانات دیروز آقای عبدالله به هیچ وجه تایید بیانات عطا محمد نور نیست که حدود دو هفته پیش از تحریک سبز و نارنجی سخن گفته و از حامیان تیم اصلاحات و همگرایی دعوت نموده بود، آماده باشند.

پوهاند ودیر صافی کارشناس امور سیاسی افغان در مورد می گوید:

" اینکه آنها به راه های مدنی ادامه میدهند، فکر می کنم به معنای حرکات سبز و نارنجی نیست که اعضای این تیم از آن یاد کرده اند. فکر نکنم آنها بتوانند یا بخواهند به چنین تحریکات دست بزنند. "

قابل ذکر است که داکتر عبدالله در بیانات دیروز اش از هوادارانش خواست به هیچ وجه گردهمایی های روزهای آینده را که به مناسبت هفته شهید صورت می گیرد با تحولات سیاسی انتخابات ربط نداده و به شهدا احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG