لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

ولسی جرگه: ادامه بن بست انتخاباتی باعث سقوط برخی ولایات خواهد شد


رییس ولسی جرگه افغانستان هشدار می دهد که اگر دو نامزد ریاست جمهوری به بن بست جاری انتخاباتی پایان ندهند، تا یک ماه دیگر بسیاری از ولایات کشور به تصرف طالبان در خواهد آمد.

رییس و برخی از اعضای ولسی جرگه به روز دوشنبه در جلسه عمومی هشدار های تندی را به دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دادند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس این جرگه، موجودیت اختلاف نظرها میان دو نامزد را شرم آور برای تآریخ افغانستان خوانده و تاکید کرد که ادامه این روند مردم را بیشتر زیانمند می سازد.

آقای ابراهیمی در جلسهء عمومی این جرگه گفت که به دلیل همین اختلاف نظرها میان دو نامزد، نیرو های امنیتی کشور روحیهء مبارزه در برابر طالبان را از دست داده اند:

"ما به طرف بحران می رویم مخاطب ما برای بار اول و آخر هر دو نامزد ریاست جمهوری است که یک راه حل منطقی را برای انتقال قدرت سیاسی به شکل مسالمت آمیزش دست پیدا بکنند.

ما نزد مردم افغانستان و جهانیان می شرمیم، ما نتوانستیم تا این پروسه را به شکل اساسی اش استقبال کنیم و شاهد انتقال قدرت سیاسی به شکل مسالمت آمیزش باشیم."

انتظار می رفت دو نامزد ریاست جمهوری در دیدار روز دوشنبه شان به یک توافق نهایی بر سر ایجاد حکومت وحدت ملی در کشور برسند، اما به گفته مسوولان دو تیم، چنین نشده است.

در همین حال شماری از وکلای ولسی جرگه نیز دو نامزد را مسوول جنگ جاری در بسیاری از ولایات کشور دانسته اند.

آنان هشدار داده اند که ادامه این جنجال ها می تواند کشور را بیشتر به بحران امنیتی و اقتصادی نزدیک بسازد.

یک تعداد از همین اعضای ولسی جرگه گفته اند که جنجال های انتخاباتی روحیهء نیروهای امنیتی را برای تأمین امنیت ولایات کشور از بین برده است.

با این حال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هم گفته است، هر چند می پذیرد که طالبان در تلاش گرفتن اداره بسیاری از ولایات کشور هستند، اما تأکید می کند که این گروه توان نایل شدن به هدف خود را ندارد.

آقای وزیری در صحبت با رادیو آزادی در این باره چنین گفت:

"در تمامی ولایت ها فشار ها از سوی مخالفین بسیار زیاد است مشکلات انتخاباتی هم است باید بگویم که با گذشت هر سال این فشار ها از سوی مخالقین افزایش می یابند و سال دوهزار و چهارده هم در حال ختم شدن است، اما طالبان این آرمان را به گور خواهند بود که کنترول ولایات را به دست گیرند."

از جنجال های انتخاباتی میان دو نامزد ریاست جمهوری بر سر چگونگی تشکیل حکومت وحدت ملی نزدیک به دو ماه می گذرد.

تحلیلگران می گویند که همین جنجال ها سبب شده که مخالفان حملات شان را گسترش دهند و برخی از مناطق را در افغانستان به تصرف در آورند.

آنان از دو نامزد انتخابات خواسته اند که با دستیابی هر چه عاجل به یک توافق سیاسی، مانع بد تر شدن وضعیت امنیتی و اقتصادی در کشور شوند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG