لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

حامد کرزی: راه بیرون رفت از احتیاج، رشد تعلیم و تربیه اولاد وطن است


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان

حامد کرزی در آخرین روز های کاری اش به عنوان رییس جمهور افغانستان ابراز امیدواری کرده که رییس جمهوری جدید بتواند با بلند بردن سطح تعلیم در کشور، افغانستان را از احتیاج بیگانه ها بیرون سازد.

وی روز شنبه در دیدار با فعالان زن در ارگ ریاست جمهوری گفت، امیدوار است که روزی برسد که افغانستان احتیاج کمک های بیگانه نباشد.

آقای کرزی می گوید، رشد تعلیم و تربیه اولاد این وطن سبب می شود تا افغانستان از هر لحاظ خود کفا شود و به کمک های خارجی نیاز نداشته باشد:

"هر لحظه کار ما با آنها تهدید بوده اگر اینکار را نکردی کمک را بند می کنیم، اگر اینکار را نکردی معاش را بند می کنیم، اگر اینکار را نکردی بین تان جنگ می خیزد، اگر اینکار را نکردی شما ملت نیستید حضور ما شما را امن ساخته در غیر آن یکی دیگر تانرا بر باد می کردید، پس تعلیم و تقویت ما تنها و تنها از راه اینست که اولاد خود را برسانیم و مملکت را از احتیاج بیرونی خلاص کنیم."

رییس جمهور کرزی همچنان ابراز امیدواری کرد که حکومت افغانستان در آینده بتواند معاش مامورین، نیرو های امنیتی و معلمین خود را از عواید اش بپردازد.

رییس جمهور کرزی در این دیدار با شماری از فعالان زن، از دو نامزد ریاست جمهوری خواست تا هر چه زودتر به یک توافق نهایی برسند.

آقای کرزی در حالی این خواست را از دو نامزد کرده که تا کنون اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روی برخی از مسایل اختلافی در باره ایجاد حکومت وحدت ملی در کشور به توافق نرسیده اند.

رییس جمهور کرزی همچنان گفت که در شرایط کنونی افغانستان به اپوزیسیون ضرورت ندارد، بلکه به اتحاد و هماهنگی نیاز دارد.

رییس جمهور کرزی می گوید که وی همواره با حکومت جدید بخاطر پیشرفت و ترقی افغانستان همکاری خواهد کرد:

"افغانستان به حزب مخالف نیاز ندارد، اصطلاح که تازه برآمده افغانستان به اپوزیسیون ضرورت ندارد، تمام افغانستان به اتحاد، رفاقت، همکاری و هماهنگی ضرورت دارد، ما همه با حکومت افغانستان آینده دوست و همکار می باشیم، برای حکومت آینده طوری خواهیم بود مانند یک پل تا آنها از ما بگذرند و افغانستان را به ترقی برساند."

رییس جمهور کرزی در حالی این سخنان را بیان می کند که در جریان حکومت داری وی نیز برخی از چهره های شناخته شده در اپوزیسیون قرار داشتند.

چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 حامد کرزی و عبدالله عبدالله دو نامزد پیشتاز به رقابت پرداختند که در نهایت عبدالله عبدالله از کاندیداتوری اش منصرف شد و در راس اپوزیسیون قرار گرفت.

پیش از این شماری از کارشناسان افغان نیز گفته بودند که قرار گرفتن چهره های شناخته شده در اپوزیسیون، موثریت چندانی برای کشور نداشته است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG