لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی، فیصله های نشست ویلز را با بن بست مواجه ساخت


بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان

تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل واشنگتن بازهم مسالهء بود که فیصله های نشست سران ناتو در ویلز را با بن بست مواجه ساخت.

سرمنشی عمومی ناتو روز پنجشنبه در پایان روز اول نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا گفت بدون امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل- واشنگتن ماموریت جدیدی در افغانستان وجود نخواهد داشت.

اندرس فوگ راسموسن گفت زمان محدود است و باید این توافقنامه هر چه زودتر امضا شود.

این در حالیست که آقای راسموسن گفت که آنان در جریان نشست ویلز از هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان نامه هایی را مبنی بر تجدید اطمینان برای امضای سند امنیتی و دفاعی با امریکا دریافت کرده اند.

از سوی دیگر راسموسن افزود که به دلیل اوضاع نامعلوم سیاسی افغانستان سران کشور های ناتو نتوانستند تعداد عساکر شان را برای ادامه حضور پس سال 2014 میلادی در این کشور مشخص بسازند.

قبل از این ناتو گفته است که پس آغاز ماموریت حمایت قاطع این پیمان حدود دوازده هزار نیروی بین المللی در افغانستان باقی خواهند ماند.

در عین حال سرمنشی عمومی ناتو گفت تامین ثبات در افغانستان برای آنان مهم است و نیروهای امنیتی افغان خود باید قادر گردند تا تمام مسوولیت های امنیتی کشور شان را به عهده بگیرند.

اندرس فوگ راسموسن گفت ناتو اطمینان دارد که با بودجه تعهد شده مالی برای تمویل نیروهای امنیتی افغان در شیکاگو، به اهداف که در نظر گرفته شده خواهند رسید.

اما وزیر دفاع افغانستان می گوید که در نشست سران ناتو در ویلز روی یک ملیارد دالر افزایش کمک، تعهد صورت گرفته است.

بسم الله محمدی در پایان بحث های نشست ویلز در مورد افغانستان گفت حکومت این کشور بیشتر از آنچه را که از نشست سران ناتو توقع داشت بدست آورده است.

آقای محمدی اطمینان از ادامه حمایت نیروهای افغان از سوی ناتو را مهم خواند.

این در حالیست که قبل از این مقام های حکومت افغانستان روی افزایش کمک سالانه مالی روی شش ملیارد دالر تاکید می کردند.

در سال 2012 میلادی در نشست سران ناتو در شیکاگو روی چهار اعشاریه یک ملیارد دالر کمک سالانه به هدف تمویل نیروهای امنیتی افغان تعهد صورت گرفته بود.

گفته می شود که به دلیل تاخیر در انتخاب رییس جمهور جدید وعدم امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا طوری که انتظار میرفت نشست سران ناتو در ویلز برای افغانستان دستاوردی نداشت.

ناتو نتوانست در این نشست چهار چوب ماموریت تازه اش را مشخص کند، حکومت جدید افغانستان قادر نگردید تا برنامه هایش را معرفی کند و سران کشور های ناتو نتوانستند تعداد عسا کر شان برای ادامه حضور در این کشور را مشخص کنند.

به باور برخی آگاهان جملات تکراری مبنی بر تاکید روی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی از سوی مقامات ناتو و استقبال از ادامه تعهدات ناتو از جانب حکومت افغانستان فضای نشست ویلز را تسخیر کرده بود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG