لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

گروه بین المللی بحران: ماموریت ناتو در افغانستان موفق نبوده است


یک تعداد از دپلوماتهای ناتو اظهار داشته اند که شاید در مجلس بعدی سران ناتو در چهارم سپتمبر در ویلز بریتانیا، ناتو اعلان نماید که ماموریت آن در افغانستان کاملاً تکمیل شده است و آنها به اهداف خود در اینجا رسیده اند.

اما تحلیلگران می گویند که ناتو علاوه بر آنکه به اهداف خود در افغانستان نایل نشده و اگر پیش از وقت افغانستان را ترک کند، میراث آن در افغانستان فلاکت بار خواهد بود.

گرایم سمیت از گروه بین المللی بحران در صحبت با رادیو آزادی گفت که ماموریت ناتو در افغانستان موفق نبود.

آقای سمیت در این رابطه به افزایش حملات مخالفین مسلح، بمبگذاری ها، تلفات ملکی خشونت های بی حساب اشاره نموده و می گوید که در چنین حالت ناتو نمی تواند ماموریت خود در افغانستان را تکمیل شده اعلان نماید:

" چیزی که در عقب گذاشته می شود یک قوه بزرگ امنیتی افغان است، بین 350 هزار تا 370 هزار که قبلاً وجود نداشت. این قوا تقریباً از عدد صفر تشکیل شد. از این رو حالا که مسوولیت به قوای افغان داده می شود امکان دومی مطرح می شود که تجهیزات و وسایل به آنها تهیه شود تا موجودیت خود را حفظ کنند و دولت افغانستان را متحد نگهدارند. "

به گفته آقای سمیت البته دست آوردهای زیادی در افغانستان وجود دارد از جمله افغانستان غنی تر از گذشته است، از نگاه خدمات صحی، سطح زندگی و تعلیم مردم افغانستان دست آوردهای زیادی داشته اند اما به گفته او متاسفانه امنیت جز آن نیست و افغانستان نسبت به 10 سال قبل یک محل خطر ناکتر می باشد و ناتو باید با این حقیقت برخورد سالم نماید.

از سوی دیگر خالیگاه قدرت از نگاه سیاسی هم در افغانستان حکمفرما شده است و نبود یک رهبر دولت به نمایندگی افغانستان در مجلس سران ناتو در شهر کاردیف ویلز بریتانیا این خالیگاه حس خواهد شد:

" اگر شما می خواهید که در مجلس ویلز به هیات های بین المللی قناعت بدهید که دالر بیشتر را به مصرف برسانند، طوری که شما میدانید بسیاری از این هیات ها خسته شده اند و تعهدات مالی دیگر هم دارند.

از این رو برای قناعت آنها یک رییس دولت کار است تا استدلال کند که کشورش به چه چیزها نیاز دارد و به چشم آنها دیده و بگوید ببینید که کشور من به چه ضرورت دارد. اما اگر رییس جمهور حضور نداشته باشد در چنین مرحله حساس استدلال برای تامین نیازمندی های افغانستان آسان نخواهد بود. "

در مجلس ویلز که در 4 م و 5 م ماه سپتمبر برگزار می شود رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما و رهبران 27 کشور دیگر ناتو در مورد حالات افغانستان بحث می کنند.

XS
SM
MD
LG