لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

معاون وزارت خارجه امریکا بحران انتخابات افغانستان را بررسی می کند


معاون وزارت امور خارجه امریکا دوگ فرانتس دیروز در حالی به کابل رسید که یک روز قبل از آن تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی تحت رهبری عبدالله عبدالله هشدار داد که اگر خواسته های آنان تا پایان روز سه شنبه قبول نشود آنها از روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بطور کامل خارج می شوند و نماینده گان خود را از مذاکرات در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی هم خارج می کنند.

بعد از رسیدن آقای فرانتش به کابل موضوع بایکات روند تفتیش و مذاکرات در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی از سوی تیم اصلاحات همگرایی هم به تعویق افتاد.

مسلم سادات یک سخنگوی تیم عبدالله عبدالله به خبرگزاری فرانس پرس اظهار داشت قرار بود در مورد ضرب الاجل تعین شده رییس این گروه عبدالله عبدالله در کنفرانس خبری حضور یابد، اما چون صحبت با یک تعداد از سفرای خارجی و سازمان ملل متحد دوام داشت این کنفرانس به تاخیر افتاد.

اما فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم تحت رهبری اشرف غنی احمدزی دیروز در کابل به خبرنگاران گفت که انتخابات یک پروسه ملی می باشد و تصمیم یک تیم نمی تواند این پروسه را بی اعتبار بسازد.

در یک پیغامی که در صفحه تویتر سفارت امریکا در کابل به نشر رسیده آمده است که هر دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان باید در مورد حکومت وحدت ملی تعهدات خود را بجا آورند، زیرا چنین یک حکومت ضامن امنیت و ثبات در این کشور می باشد.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده امریکا معاون این وزارت فرانتس در جریان سفر خود به افغانستان بر انتقال صلح آمیز و دموکراتیک قدرت سیاسی در این کشور تاکید خواهد کرد.

به اساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا معاون وزیر خارجه این کشور بر پیشنهاد وزیر خارجه جان کری در مورد تفتیش تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پافشاری خواهد کرد تا به اساس قانون نتاییج درست بدست آید و در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی موافقت ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG