لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

ملل متحد روی بی طرفی در پروسه تفتیش آرا تا کید کرد


نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر ملل متحد در کابل
نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر ملل متحد در کابل

در حالیکه عطا محمد نور والی بلخ، فعالیت های سازمان ملل متحد، حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و پروسهء انتخابات را ناکام خوانده است، ملل متحد روی فعالیت های بی طرفانه اش تاکید نموده، می گوید در همکاری با هردوتیم انتخاباتی کارهایشان ادامه دارد.

عطا محمد نور گفته است که ناظران بین المللی از تقلب ها به نفع یک کاندید چشم پوشی می کنند، اما سخنگوی ملل متحد روی بی طرفی در کار این سازمان در پروسهء تفتیش آرا تاکید دارد.

در ادامهء جنجال های انتخاباتی در افغانستان، عطا محمد نور والی بلخ و عضو برجستهء تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله از هواداران خود خواسته است که برای یک اعتراض گسترده آماده شوند.

آقای نور در پیامی که در صفحهء اجتماعی فیسبوک اش نشر نموده است، پروسه تفتیش آرا را ناکام خوانده و کمیسیون انتخابات، ملل متحد و حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که این سه نهاد نتوانسته اند که به خواسته های تیم اصلاحات و همگرایی پاسخ دهند.

وی در پیامش همچنان گفته است که "ناظران بین المللی از کنار تقلب های چون "صندوق های پُر شده به نفع یک نامزد با چشمان باز عبور می کنند و پاسخ شان سکوت است."

ولی دفتر ملل متحد در کابل روی تلاش های بی طرفانه این سازمان در پروسه شمارش آرا تاکید نموده می گوید این سازمان کارش را با بی طرفی کامل و به شکل مسلکی انجام می دهد و فعالیت هایش در تماس نزدیک با هردو نامزد ریاست جمهوری ادامه دارد.

نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر ملل متحد در کابل دراین مورد به رادیو آزادی گفت:

"سازمان ملل متحد کار خودرا دراین عرصه با بی طرفی کامل، با مسلکی بودن و همچنان مواظبت بیشتر نسبت به گذشته، حال که نماینده گان هردو کاندید دراین پروسه موجود نیست، انجام می دهد. ما درتماس نزدیک با هردو نامزد ریاست جمهوری و با ستادهای انتخاباتی شان هستیم و تعهد ما هم پابرجاست که هرنوع نگرانی که آنها داشته باشند به آن رسیده گی صورت بگیرد و از آرای واقعی مردم افغانستان محافظت شود."

والی بلخ در اعلامیهء اخیر اش همچنان گفته است که برای پشتیبانی از موضع "حق طلبانهء تیم اصلاحات و همگرایی" به اقداماتی دست خواهد زد که بتواند حق مردم افغانستان را حصول کند.

عطا محمد نور درین پیام خود از کسانی که به گفتهء او به "تحکیم دموکراسی، تامین عدالت و توسعهء مردم سالاری باور دارند" خواسته است که از همین حالا برای آغاز "جنبش های سبز و نارنجی" آماده شوند.

والی بلخ در بارهء چگونگی جنبش های سبز و نارنجی چیزی نگفته است اما تاکید دارد که مسوول هر گونه عواقب این جنبش ها آنانی خواهند بود که به گفتهء وی "روند انتخابات را با تقلب های سازمان یافته به تمسخر گرفتند."

این اولین بار نیست که والی بلخ هشدار اقدام علیهء تقلب های انتخاباتی را می دهد. تیم اصلاحات و همگرایی که والی بلخ نیز از اعضای برجسته آن است دیروز هشدار داد که اگر به خواسته های این تیم در ظرف 24 ساعت پاسخ داده نشود از پروسهء تخنیکی و سیاسی انتخابات بیرون خواهد شد.

حالا که فقط چند ساعت محدود به پایان این ضرب الاجل باقی مانده است، دیده شود که آیا تلاش های امریکا برای حل بحران انتخابات افغانستان که دوبار وزیر خارجه آن کشور جان کری را تا افغانستان سرگردان ساخت، نقش برآب خواهد شد یا نه؟

XS
SM
MD
LG