لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

کمیسیون شکایات انتخاباتی: ابطال آراء 197 محل تایید گردید


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

پس از سومین نشست علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان شمار محلات که آرای آن باطل اعلام گردید به 197 محل می رسد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه در کابل گفت، پس از بررسی علنی این کمیسیون در مورد شکایات شصت و نو محل رای دهی باطل اعلام شده آرای دو محل آن دوباره مورد تایید قرار گرفت.

آقای محسنی گفت که این دو محل مربوط ولایت لغمان می شود:

" از مجموع 16 شکایت درج شده کمیسیون 2 مورد آن را اعتبار بخشید و در 14 مورد دیگر فیصله کمیسیون انتخابات را تایید کرد به همین ترتیب از 69 شکایت درج شده 67 مورد باطل اعلام می کنیم. "

اما کمیسیون شکایت انتخاباتی در مورد این که محلات بی اعتبار شده در کدام ولایات بوده و به چه تعداد آرا را در بر می گیرد، جزییات ارایه نکرد.

کمیسیون مستقل انتخابات آرای 72محل را هفته گذشته و 60 محل دیگر را به روز یک شنبه بی اعتبار اعلان کرد.

کمیسیون شکایت انتخاباتی تا کنون سومین نشست علنی اش را برگزار کرده و از جمع محلات بی اعتبار شده هشت آن را دوباره قابل اعتبار اعلام نموده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان جنگ در برخی محلات در روز برگزاری انتخابات، عدم موجودیت اوراق رای در صندوق ها، صندوق های تخریب شده، مشکلات در چک لیست های آراء، نشانی های مشابه و عدم مطابقت قفل های صندوق هارا با فورم آن از دلایل عمده بی اعتبار شدن محلات رای دهی عنوان می کند.

در مورد محلات بی اعتبار اعلام شده تیم انتخاباتی تحول و تداوم شانزده شکایت را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت نموده است.

اما تیم اصلاحات و همگرایی به چه علت تا کنون هیچ شکایتی را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت نکرده است.

فضل الرحمان اوریا یک عضو این تیم به رادیو آزادی گفت که کمیسیون های انتخاباتی و تصمیم گیری های آنان برای شان قابل اعتبار نیست:

" تیم اصلاحات و همگرایی 24 ساعت وقت داد که یا پیشنهادات ما پذیرفته شود یا هم ضمانت کنند که آرای پاک از نا پاک جدا شود اما کسی به خواست ما توجه نکرد همین بود که این تیم پروسه تفتیش آرا و ابطال آرا را ترک نمود و این پروسه از همان روز نزد ما مشروعیت ندارد. "

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید که تا کنون در مورد محلات ابطال شده 81 شکایت در این کمیسیون ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG