لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

رییس جمهور امریکا به استونیا مسافرت خواهد کرد


بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا برای ملاقات با رهبران کشورهای بالتیک به استونیا مسافرت خواهد کرد تا به آنها در مورد تعهدات امنیتی امریکا اطمینان دهد. این دومین سفر رییس جمهور امریکا به کشور های بالتیک در سال جاریست.

در حالیکه بارک اوباما در مورد اقدامات احتمالی بیشتر مجازاتی اقتصادی به ولادیمیرپوتین هوشدار داده است، همزمان با آن وی در برابر حمایت نظامی امریکا از نیروهای اوکرایینی مقاومت می کند.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس پاسخ رییس جمهور اوباما به بحران اوکرایین، انتقادات مخالفان و متحدان وی را به همراه داشته است. به نظر می رسد که در آستانهء مسافرت رییس جمهوراوباما به استونیا و اشتراک وی در اجلاس ناتو در ویلز، رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تحریکات اش را افزایش دهد.

سناتور دموکرات و رییس کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای امریکا روبرت مندز (Robert Menendez) می گوید:
"من فکر می کنم که ولادیمیر پوتین تصور می کند که تحریم های خیلی شدید و اسلحه برای نیروهای اوکرایینی که آنها را قادر سازد تا از خود دفاع کنند از سوی غرب نخواهد آمد و ما باید ثابت کنیم که او اشتباه می می کند."

اوگینی رومر (Eugene Rumer) یک کارمند سابق استخبارت امریکا برای روسیه می گوید، تا اکنون عدم توانایی امریکا و اروپا در متوقف ساختن پوتین، نگرانی ها را در کشورهای نزدیک با سرحدات روسیه افزایش داده است.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، بحران موجود بین روسیه و اوکرایین در اجلاس ناتو در هفته جاری مطرح خواهد شد. بارک اوباما بر کشورهای عضو این پیمان فشار وارد خواهد کرد تا مصارف دفاعی شان را افزایش دهند و انتظار می رود که این پیمان در مورد تشدید برنامه ها و ماموریت های آموزشی و سایر تعهدات نظامی در اروپای مرکز و شرقی توافق کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00
لینک مستقیم

چارلز کوپچان (Charles Kupchan) مسوول ارشد قصر سفید برای اروپا در مورد مسافرت رییس جمهور اوباما به استونیا گفته است:
"ما شاهد چرخش رییس جمهور خواهیم بود، رییس جمهور به استونیا و سایر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی از طرف ناتو اطمینان خواهد داد که حضور ناتو برای نیازمندی های امنیتی آنها لازم است."

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو روز دوشنبه گفت:
"در اجلاس این هفتهء ناتو از رهبران کشورهای عضو این پیمان خواسته می شود تا بر ضد تهاجم بالقوهء روسیه، ایجاد یک قوای با قابلیت خیلی بلند، جابجا ساختن لوازم و استقرار تجهیزات نظامی را در اروپای شرقی تصویب کنند."
با آنکه اوکرایین عضویت پیمان ناتو را ندارد، اما از پتروپروشینکو رییس جمهور آن کشور دعوت شده است تا در اجلاس این پیمان اشتراک کند.

بارک اوباما و رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو همچنان در مورد آیندهء نقش این پیمان در افغانستان بحث خواهند کرد، اما بحران سیاسی جاری در افغانستان بالای برنامهء خروج نیروهای بین المللی از این کشور سایه افگنده است و تصمیم در مورد اینکه به چی تعداد نیروهای امریکایی و سایر متحدان برای ماموریت مبارزه با تروریزم و تریننگ در افغانستان باقی خواهند ماند را به تعویق انداخته است.

XS
SM
MD
LG