لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

عطا محمد نور از طرفدارانش خواسته تا برای اعتراضات گسترده آماده شوند


عطا محمد نور والی بلخ و یکی از اعضای برجستهء تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله از هواخواهان خود خواسته است که برای یک اعتراض گسترده آماده شوند.

آقای نور در پیامی روی صفحهء اجتماعی فیسبوک خود بالای کمیسیون انتخابات، سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان انتقاد کرده و گفته است که این سه نهاد نتوانسته اند که به خواسته های تیم اصلاحات و همگرایی پاسخ دهند.

عطا محمد نور که یک عضو برجستهء حزب جمعیت اسلامی است می گوید پروسهء تفتیش آرا ناکام شده است.

وی در پیامش افزوده که "ناظران بین المللی از کنار تقلب های چون "صندوق های پُر شده به نفع یک نامزد ... با چشمان باز عبور می کنند و پاسخ شان سکوت است".

والی بلخ همچنان گفته است که برای پشتیبانی از موضع "حق طلبانهء تیم اصلاحات و همگرایی" به اقداماتی دست خواهد زد که بتواند حق مردم افغانستان را حصول کند.

عطا محمد نور درین پیام خود از کسانی که به گفتهء او به "تحکیم دیموکراسی، تامین عدالت و توسعهء مردم سالاری باور دارند" خواسته است که از همین حالا برای آغاز "جنبش های سبز و نارنجی" آماده شوند.

والی بلخ در بارهء چگونگی جنبش های سبز و نارنجی چیزی نگفته اما تاکید می کند که مسوول هر گونه عواقب این جنبش ها آنانی خواهند بود که به گفتهء وی "روند انتخابات را با تقلب های سازمان یافته به تمسخر گرفتند."

تیم اصلاحات و همگرایی دیروز هم هشدار داده گفت که اگر به خواسته های این تیم در ظرف 24 ساعت پاسخ داده نشود از پروسهء تخنیکی و سیاسی انتخابات بیرون خواهد شد.

محمد محقق معاون دوم عبدالله عبدالله به خبرگزاری رویترز گفت که اعلام نتیجهء تقلب، افغانستان را به سوی بحران خواهد کشانید:

"ما به ملل متحد گفته ایم که اعلان نتایج تقلب، به منزلهء بر هم زدن تمامی پروسه های سیاسی و تخنیکی و رفتن به طرف یک بحران است."

محمد محقق همچنان گفته است که گفتگو ها با تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی نیز تا حالا بی نتیجه بوده اند.

او افزود که اگر پروسهء سیاسی به همین گونه به پیش برود، دو تیم انتخاباتی به نتیجهء نخواهند رسید:

"در پروسهء سیاسی هم به یک بن بست رسیده ایم که اگر به همین روال به پیش برود فکر می کنم به جای نخواهیم رسید."

پیش ازین هر دو تیم انتخاباتی بالای تفتیش کامل آرای دور دوم انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی موافقت کرده بودند.

پیش ازین در نظر بود که رییس جمهور آینده امروز دوم ماه سپتمبر سوگند وفاداری یاد کرده و به کارش آغاز کند، اما بحران انتخابات به درازا کشید و اعلام نتایج انتخابات تا حد اقل ده روز دیگر به تعویق افتاد.

همچنان انتظار می رفت که رییس جمهور آیندهء افغانستان در جلسهء سران کشورهای عضو ناتو که پس فردا در ویلز بریتانیا آغاز می شود شرکت کند، اما چنین نخواهد شد.

اندریس فاگ راسموسن سرمنشی ناتو دیروز گفت نتیجهء انتخابات افغانستان باید روشن شود.

XS
SM
MD
LG