لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

"اقتصاد افغانستان با آیندهء نامعلوم"


اقتصاد افغانستان که بعد از سقوط رژیم طالبان بر مساعدت های بین المللی متکی است به عقیدهء آژانس خبری اسوشیتدپرس با یک آیندهء نامعلوم مقابل شده است، چون از یک طرف نیروهای رزمی بین المللی الی پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج می شوند، از جانب دیگر منازعهء انتخاباتی ثبات این کشور را با تهدید مواجه ساخته است.

بعد از آغاز جنگ به رهبری امریکا در افغانستان و سرمایه گزاری های بین المللی، اقتصاد این کشور رشد کرد. بانک جهانی می گوید 97 در صد عواید ناخالص داخلی افغانستان با مصارف نیروهای خارجی و مساعدت های جامعهء بین المللی ارتباط دارد.

رشد اقتصادی افغانستان در سال 2012 میلادی 14.4 در صد بود، اما چون سرمایه گزاران و مصرف کننده گان در مورد وضعیت امنیتی آینده و پروسهء انتقال سیاسی این کشور نگرانی دارند، رشد اقتصاد افغانستان در سال 2013 میلادی به 3.6 درصد کاهش یافت.

در چند ماه اخیر سرمایه گزارن در شهر کابل مورد هدف قرار گرفتند، در ماه جنوری سال جاری در یک رستوران مشهور بر شهروندان خارجی حمله شد که تعدادی زیادی از موسسات خارجی را هراسان ساخت و آن ها از افغانستان خودرا عقب کشیدند.

کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحدهء امریکا در سال 2011 میلادی در مورد اقتصاد غیر متعادل افغانستان هوشدار داده گفته بود، زمانیکه در اخیر سال 2014 میلادی نیروهای بین المللی از افغانستان خارج شوند و پلان منظم ساخته نشده باشد، افغانستان با فشار شدید اقتصادی مقابل خواهد شد.

اکنون که منازعهء انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طولانی شده است، مقامات افغان در هفتهء جاری گفته اند با طویل شدن این منازعه، افغانستان حدود پنج ملیارد دالر ضرر کرده است.

نسبت دشواری های اقتصادی حکومت افغانستان برخی مصارف را کم کرده است. عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به رادیو آزادی گفته است:

"خریداری اشیای تجملی کاملاً متوقف شده است. در خریدارای تجهیزات، لوازم دفتری و سایر خریداری ها صرفه جویی می شود. مامورین عادی مانند سابق به موقع معاشات شان را خواهند گرفت. برخی امتیازات که خیلی بلند است، ما تصمیم کاهش آن را گرفته ایم. همهء مامورین مطمین باشند که تا ختم سال 2014 میلادی هیچ نوع مشکل مشاهده نمی شود."

آژانس خبری اسوشیتدپرس با نقل قول از یک مقام عالیرتبهء وزارت تجارت افغانستان می نویسد که گفته است، شش هزار کیلومتر سرک در افغانستان ساخته شده، برای نخستین بار در افغانستان خط آهن اعمار شد، اما تجار انتظار معلوم شدن نتایج انتخابات را دارند.

مزمل شینواری معاون وزارت تجارت می گوید، تجار هر روز می می آیند و می پرسند که چی خواهد شد؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG